Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Guy De Meyer, Demargro

“Met aanbod van lokale prei spelen we in op vraag Franse klanten”

Tholen – “Fransen geven de voorkeur als Frans en lokaal product en hier hebben wij, enkele producenten en de veiling van Roeselare op ingespeeld door Frans product te gaan verkopen. Momenteel werken we samen met een 42-tal producenten in Frankrijk”, vertelt Guy De Meyer van Demargro. “Ieder weekeinde komen er drie vrachtwagens met Franse prei die wij aanbieden aan onze Franse klanten. We verpakken de prei in de voor de klant gewenste verpakking en wij garanderen dat het prei is uit de streek van Picardie.”

“We hebben veel vraag gehad van Franse klanten om Franse prei te verpakken naar eigen verpakking, label, kwaliteit en barcodes. Er zijn wel klanten die ook wel Belgisch product willen, maar de meeste geven toch de voorkeur aan Frans product. De manier waarop we kunnen concurreren met Franse prei is op prijsniveau”, zegt De Meyer. “Als we de afgelopen twee maanden evalueren zien we dat we ongeveer op hetzelfde niveau zaten als de Belgische prei. Op basis hiervan kunnen we een interessante prijs aanbieden naar de Fransen toe.”

Consumptie
De exporteur ziet dat in België, omliggende landen en Frankrijk de consumptie van prei toeneemt. “Vroeger werd prei enkel voor soepen gebruikt. Tegenwoordig wordt het veel vaker gebruikt in vis- en vleesgerechten. Ook de retailers schuiven het product meer naar voren, met name in de winter. Daarnaast doet de retail ook steeds meer promoties en elke retailer wil de prei anders verpakt hebben, wat een positieve evolutie is. Als we kijken naar de situatie van nu zal de preiconsumptie de komende jaren blijven stijgen”, aldus Guy.

Wintertomaten
Naast prei verwacht Demargro ook andere producten op deze manier af te zetten in Frankrijk. “We zijn aan het kijken om volgend jaar ook tomaten van Franse origine in ons assortiment te kunnen aanbieden. We hebben hier meer en meer vraag naar. We proberen op de vraag van de klanten in te spelen en te bedienen met de producten die zij willen. Momenteel doen we veel aardbeien, sla en hardfruit richting Frankrijk, dit is nog Belgisch product. Ook rode, witte, en groene kolen kunnen we reeds aanbieden, en we zijn zeker van plan ons Frans gamma uit te gaan breiden”, besluit Guy.

Voor meer informatie:
Guy de Meyer
Demargro
Tombrugstraat 11
8850 Ardooie
guy.de.meyer@demargro.be  
www.demargro.be