Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cornelia Bradt-Monsma, A.M.A. Horticulture:

"Wanneer telers op zoek zijn naar iets nieuws moeten wij kunnen helpen"

Verankerd in de Nederlandse tuinbouw, gevestigd in Noord-Amerika en voortdurend gericht op steeds veranderende oplossingen die telers nodig hebben. Dat is het bedrijf dat voordien bekend stond onder A.M.A. Plastics. Cornelia Bradt-Monsma legt uit waarom ze hun naam hebben omgedoopt tot A.M.A. Horticulture, hoe het vandaag de dag met de tuinbouwsector gaat en wat de toekomst in petto heeft.

Richard & Cornelia Bradt-Monsma op de CGC 2018 die de nieuwe naam van het bedrijf vieren.

Een grote taart, veel volk en brede glimlachen - op deze manier vierde A.M.A. haar nieuwe naam op de Canadian Greenhouse Conference deze maand. "De naam A.M.A. Plastics dekte niet de lading van al onze activiteiten. Het deed mensen denken dat wij een fabrikant zijn, terwijl we steeds een leverancier waren die veel meer doet dan plastic verkopen", verklaart Cornelia (Connie) Bradt-Monsma, Managing Director van A.M.A. “In deze opwindende tijden waar nieuwe markten ontsluiten, functioneren wij als een oplossingsgerichte innovator."

Een oplossingsgerichte innovator - wat betekent dit? "Telers komen naar ons toe met een visie, een wens of een uitdaging. Wij helpen hen om dit waar te maken of we helpen hen een oplossing te vinden door ons netwerk in de industrie te benaderen." Dankzij deze strategie breidde het productaanbod alsmaar uit sinds het ontstaan van het bedrijf in 1982.

Het nieuwe logo + naam werden gelanceerd op de CGC 2018. 

Nieuwigheden
Dit jaar verschenen er verschillende nieuwe producten op de CGC. Zo stelde A.M.A. er bijvoorbeeld een teeltbak voor die speciaal ontworpen is voor de biologische markt. "Biologisch telen wordt steeds meer gemeenplaats en deze bak biedt telers een oplossing om biologisch te telen en de controle te behouden over de bewatering en de grond." De bak is nu in productie en A.M.A. neemt nu al grote bestellingen op. "Retailers en supermarkten zijn de drijvende kracht achter de biologische teeltindustrie omdat klanten voortdurend meer biologische producten vragen", zegt Connie. "Onze klanten zijn hooggekwalificeerd en kunnen zo goed als alles telen, maar ze hebben de juiste middelen nodig om aan de vraag te voldoen. Daar helpen wij hen bij."

A.M.A. ontwikkelde de biologische bak samen met telers. "Ze leverden input zoals hoe diep de emmer diende te zijn en hoe veel grondvolume ze wensten om nog steeds zo veel mogelijk planten per meter te telen. Uiteraard dient het product ook voor het personeel geschikt te zijn. Met onze bak hoeven ze de vereiste hoeveelheid grond niet te meten. Wanneer de emmer vol is, is de juiste hoeveelheid bereikt."

Het RootSmart-systeem. Meer informatie hierover vindt u op: https://www.rootsmart.com/  

Samenwerking 
A.M.A. werkt ook samen met andere partners in de tuinbouwindustrie. Samen met Vineland Research en Innovation Centre ontwikkelden ze een nieuw papier voor bakken voor openlucht snoeibomen. "De laatste twintig jaar werd heel veel onderzoek en ontwikkeling verricht naar boomvoortplanting. Alles was gericht op het sneller afhandelen van zaken en daardoor werd vaak geen rekening gehouden met de gezondheid van de boom. De muurloze en bodemloze RootSmart-bak stimuleert de laterale wortelgroei, zonder belemmering. Wanneer de wortels in aanraking komen met de lucht buiten de bak, snoeien ze zichzelf op natuurlijke wijze, wat hen in staat stelt gestaag in een gezonde, laterale richting te groeien.”

Deze producten tonen duidelijk aan hoe A.M.A. graag te werk gaat: in samenwerking met de markt en gericht op een handige oplossing tegen een schappelijke prijs. Maar er is meer. Hun assortiment laat ook zien dat ze inspelen op de tendensen in de tuinbouw en Connie is het daar mee eens. "Wij kijken steeds uit naar de volgende trend door voorzichtig ons oor te luister te leggen bij onze klanten. Dat moeten we doen. Dat is namelijk ons werk. Wanneer telers op zoek zijn naar iets moeten wij hen kunnen helpen. Bovenop het aanbieden van oplossingen vandaag leggen wij onze focus op het aanreiken van toekomstige oplossingen."

Telen van zachtfruit
De toename van het telen van zachtfruit is hiervan ook een voorbeeld. Zes jaar geleden gebeurde er amper iets in Canada. A.M.A. Horticulture zag echter het potentieel van de nieuwe markt en werkte met aardbeienconsulenten uit Europa om de teelttechnieken te begrijpen en te leren over de ondergrond en oplossingen die klanten nodig hebben om succesvol te telen in Noord-Amerika. "Wij wisten dat mensen op zoek waren om aardbeien te telen en dankzij deze samenwerkingen en onze deskundigheid waren we in staat om telers te helpen toen ze bij ons aanklopten. We werden experts in Noord-Amerika. Sindsdien werden wij gevraagd op conferenties lezingen te geven, inclusief de Ontario Berry Conference. Wij bleven onze kennis verdiepen en helpen nu telers met uiteenlopende vragen over het telen van zachtfruit. "

En wat is de volgende stap? Kan Connie een tipje van de sluier lichten? Zal het cannabis zijn? Connie is het ermee eens dat dit een belangrijke opkomende markt is, maar kijkt zelfs nog verder in de toekomst. "De cannabismarkt is vandaag erg in trek en op dit gebied hebben wij aanzienlijk wat expertise opgebouwd, maar we weten dat ook deze markt zal normaliseren. We dagen onszelf uit om toekomstige hindernissen op te sporen en aan een oplossing te werken voordat ze noodzakelijk wordt. We kijken naar de grote tendensen - werk, duurzaamheid, water - en combineren deze met de gesprekken die we met de telers voeren. Zo zitten we samen met hen in hetzelfde schuitje en helpen hen de uitdagingen van vandaag aan te gaan en de toekomstige uitdagingen voor te bereiden."

Voor meer informatie:
A.M.A. Horticulture
2011 Spinks Drive
Kingsville, ON  N9Y 2E5
Canada 
T: 519-322-1397 or 800-338-1136
F: 519-322-1358
ama@amahort.com
www.amahort.com 

Publicatiedatum: