Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Campagne om de vermelding 'A consommer de préference avant le' te wijzigen op Carrefour-producten

Carrefour bundelt krachten met Too Good to Go

In het kader van Wereldvoedseldag, gehouden op 16 oktober, heeft Carrefour de handen ineen geslagen met de start-up Too Good to Go om onnodige voedselverspilling terug te dringen en de #Changetadate-petitie te steunen. Carrefour zal experimenteren met nieuwe houdbaarheidsvermeldingen op producten. De houdbaarheidsdata op producten worden namelijk vaak verkeerd geïnterpreteerd wat aanleiding is voor zo'n 20% van de voedselverspilling in huishoudens. Het aanpakken van voedselverspilling past in het Act for Food-programma van Carrefour en haar belofte om het voortouw te nemen in de voedseltransitie. 

In 2014 was Carrefour de eerste retailer die de 'ten minste houdbaar' aanduidingen op 500 van haar huismerkproducten schrapte of aanpaste. De houdbaarheidsdata op Carrefour-producten zoals suiker, zout en azijn werden geschrapt en van ruim 400 verse en kruideniersproducten werden de houdbaarheidsdata verruimd. Zo werd de 'te gebruiken tot'-aanduiding op Carrefour naturel yoghurt verlengd van zeven tot tien dagen, zonder dat de kwaliteit of receptuur van het product werd aangepast. 

#Changetadate-petitie: Carrefour heeft haar krachten gebundeld met Too Good to Go om voedselverspilling aan te pakken. De retailer steunt Too Good to Go, dat merken en retailers oproept hun houdbaarheidsaanduidingen op productverpakkingen ('á consommer de préference avant ...') opnieuw onder de loep te nemen. De retailer vraagt haar klanten om de #Changetadate te delen en de petitie via de website Change.org te tekenen. 

Carrefour roept via sociale medianetwerken de hulp van consumenten in om een vervangende tekst voor de gebruikelijke vermelding 'A consommer de préference avant ... (ten minste houdbaar tot...) te vinden, waarbij consumenten kunnen kiezen uit de onderstaande drie alternatieven:

  • A consommer de préférence avant le mm/aa, mais pas impérativement! (“Ten minste houdbaar tot mm/jj, maar niet noodzakelijk!”) 
  • A consommer de préférence avant le mm/aa, parce que c’est meilleur avant! ("Ten minste houdbaar tot mm/jj, voor de beste kwaliteit!”) 
  • A consommer de préférence avant le mm/aa pour une dégustation optimale ("Ten minste houdbaar tot mm/jj, om optimaal te genieten!”)

Tot slot wil Carrefour een campagne starten voor de herziening van de Europese wetgeving waarbij de aanduiding 'ten minste houdbaar tot ..." wordt vervangen door een eenvoudiger vermelding zoals 'beste kwaliteit tot ...'. 

Voor meer informatie:
Carrefour France 
Tel: +33 (0)1 58 47 88 80 
Email: presse_france@carrefour.com  

 

Publicatiedatum: