Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt paprika

Rode, groene, gele, blok of punt; wereldwijd worden paprika’s geteeld. Afhankelijk van het land blijft het product op de binnenlandse markt of wordt naar vooral omliggende landen geëxporteerd. In Europa verschuift de aanvoer. Telers in Noord-Europa sluiten het seizoen af, terwijl de eerste productie uit Zuid-Europa al in de schappen ligt. Ook in de VS wacht men op de verschuiving in de aanvoer. Over enkele weken begint de oogst in Arizona, waar een grotere oogst verwacht wordt.

Goede zomer voor Duitse paprika
In tegenstelling tot veel andere groenten en fruit hebben de paprika’s een goede zomer achter de rug. Een Duitse teler: “Natuurlijk was het warm, maar geteeld in een kas hadden de paprika’s er weinig last van. We kunnen het zonlicht tegenhouden en dankzij irrigatie zijn we onafhankelijk van de regen.” Het aantal zonuren en de temperatuur waren goed voor deze teler en hij had weinig last van ziektes. “Enkele paprika’s kregen brandvlekken, maar de hoeveelheid is het vermelden eigenlijk niet waard.” Momenteel zijn de prijzen laag door een kleine vraag.

De puntpaprika’s zien hun marktaandeel stijgen ten opzichte van de blokpaprika en in het algemeen is er een trend naar kleinere groenten: vooral snackgroenten doen het goed. “Regionaliteit is erg belangrijk en regionale puntpaprika’s presteren goed tegen de importpaprika’s uit bijvoorbeeld Nederland. Puntpaprika’s worden steeds populairder, omdat de meeste rassen zoeter zijn.”

Snackpaprika’s zijn een interessant product voor telers, maar in sommige delen van Duitsland is de markt verzadigd. Daarom besluiten sommige telers om deze rassen niet te planten.

Benelux: zuidelijke aanvoer neemt toe, voldoende binnenlands aanbod tot week 44
Het seizoen voor het Belgische en Hollandse product loopt langzaam op zijn eind. De aanvoer uit het zuiden komt ondertussen al goed op gang. Bij verschillende supermarkten ligt er al Spaans product in de schappen. Zeker bij afzet op de Duitse markt is het hierdoor lastig om nog goede prijzen te halen door sterke Spaanse concurrentie. De kwaliteit van importpaprika’s is goed, afhankelijk van de tijd die er zit tussen de oogst en het schap. De verwachtingen over het Spaans product zijn positief. Het weer is gunstig, maar dat kan ook zomaar veranderen. Momenteel worden er geen problemen verwacht.

Binnenlands product is ondertussen nog ruimschoots beschikbaar. De markt is stabiel, na een prijspiek begin september. Bij Royal ZON springt halverwege week 41 de prijs van geel eruit met een prijs rond de euro. Rood en oranje blijven hierbij achter. Bij de bij het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties aangesloten veilingen lagen de middenprijzen in week 40 het hoogst voor groen met een prijs van 96 cent, terwijl rood hier met 71 het minst betaald werd. Geen prijzen “om over naar huis te schrijven” aldus een handelaar, maar “voor de tijd van het jaar loopt de verkoop nog aardig door.”

Vanaf week 44 zal er traditioneel minder binnenlands product op de markt komen. In het algemeen “hield het seizoen niet over” voor Belgisch en Hollands product. De hete zomer had tot gevolg dat er veel uitval was met hierdoor een relatief laag percentage klasse 1 tot gevolg. Ook het vruchtgewicht bleef achter in de zomer, waardoor vooral de zwaardere sorteringen de betere prijzen opleverden.

"Paprika heeft boost nodig in België"
Het einde van de paprikateelt is in zicht, het zal nog een twee à drie weken voortduren. Het is geen rozengeur en maneschijn geweest voor de paprika’s dit jaar. Het hele seizoen door zijn er ups en downs geweest. Het is niet de gehele periode slecht geweest, maar wel wat flinke uitschieters naar beneden. De lage prijs dit jaar is deels een gevolg van de zetsels die in een goede of slechte periode zijn gevallen. Er wordt door de verschillende bedrijven veel gedaan om de paprika een boost te geven door middel van verschillende verpakkingen en het inzetten op de puntpaprika’s en hete pepers, maar het innovatieve karakter van paprika is een beetje zoek.

Italië ondervindt concurrentie Nederland en Spanje
Net als voor tomaten geldt dat paprika’s jaarrond gevraagd worden door consumenten. Naast de binnenlandse productie is er import vanuit Spanje en Nederland. Deze landen leveren vooral California paprika’s, die verschillen van de meer traditionele Italiaanse langwerpige soorten (Lamuyo).

Het seizoen kende geen pieken en dalen voor de paprika uit de regio Caserta. Een teler verteld: “Sinds de start van het seizoen is de markt kalm en zijn er geen grote oplevingen van de prijs geweest. Het product wordt niet gemist, ondanks de met een week vertraagde start.” Volgens de telers is de Lamuyo het meest geliefd bij consumenten. “We richten ons op de binnenlandse markt, maar aan het begin van het seizoen was er vraag naar groene paprika vanuit andere landen.”

Een groothandelaar in Centraal-Italië voegt toe dat de paprika’s “vrijwel geen prijsveranderingen heeft gezien.” In de zomer bracht de Italiaanse oogst (klasse 1) op de groothandelsmarkt 1 tot 1,50 euro op. In de winter kan de prijs oplopen tot 1,50 tot 2 euro. Een andere handelaar heeft een duidelijke voorkeur. “Ik houd niet van het Nederlands product, die is zo goed als smaakloos. De Spaanse paprika’s zijn beter dan de Nederlandse.” Als er Italiaans product beschikbaar is, geeft deze handelaar zijn geld liever uit aan Italiaanse paprika’s. De Venetiaanse paprika gaat voor 1,30 tot 1,50 euro per kilo over de toonbank.

Tomatentelers Arizona kiezen voor paprika
Een handelaar vertelt over te schakelen naar de Mexicaanse paprika’s. Momenteel is de aanvoer uit dit land kleiner dan normaal door ongebruikelijk slecht weer. “In heel Mexico is het weer slecht geweest en het lijkt er op dat het voorlopig zo blijft,” aldus de handelaar. Vooral in het midden van het land valt er meer regen dan normaal en is de luchtvochtigheid hoger. Dat levert kwaliteitsproblemen op.

De Amerikaanse teelt in Arizona begint over zes tot acht weken. “Ik hoor dat veel telers meer groene paprika aanplanten dit jaar,” aldus een handelaar. Het zijn telers die de verzadigde markt voor Roma tomaten de rug toekeren en kiezen voor paprika’s of komkommers. Tegelijkertijd is de vraag naar de paprika’s stevig. Niet verwonderlijk heeft dat de prijs doen stijgen. “Waarschijnlijk gemiddeld 2 dollar hoger,” noemt een handelaar. Een maand geleden fluctueerde de prijs nog om onverklaarbare reden. Naar verwachting blijft de prijs de komende tijd stabiel. “Ik verwacht een goede markt met een goede vraag,” aldus een handelaar. “De prijzen zullen de komende zes weken stabiel blijven, pas eind november begin december verwacht ik een verandering in prijs.”

Mexico: paprika strategisch exportproduct
Het Noord-Amerikaanse land staat in de top drie van wereldwijde grootste exporteurs van paprika en peper. Daarmee plaatsen deze producten zich als strategische gewassen voor het National Agricultural Planning 2017-2030 van het ministerie. “De internationale vraag is in twintig landen in Amerika, Azië en Europa gestegen en ook in landen waar Mexico geen vrijhandelsakkoord mee heeft. Dat maakt ons land tot een van de grootste internationale concurrenten.” Bijna een derde van de totale oogst wordt geëxporteerd en het land heeft een stevige positie in landen als de VS, Canada en Guatemala. In 2017 exporteerde het land 150.304 ton goed voor 153,7 miljoen dollar.

Australië kiest voor binnenlandse markt
Hoewel er jaarrond paprika’s geteeld worden ‘down under’, ligt de piek duidelijk in de zomermaanden. In 2016-17 werd 73.488 ton paprika geoogst. Dat blijkt uit data van Hort Innovation. Dat volume was goed voor 172,4 miljoen dollar wat overeenkomt met een stijging van 24% ten opzichte van het voorgaande jaar. Vrijwel alle paprika’s blijven op de binnenlandse markt. Slechts 346 ton werd geëxporteerd. Daarmee noteerde de export een krimp van 28%. Tegelijkertijd daalt de import jaarlijks.

China teelt voor industrie
Onder de Chinese consumenten is de paprika niet erg populair. Hete pepers zijn echter wel heel populair. De meeste verse paprika’s die worden geproduceerd, worden gebruikt voor export naar andere landen in Europa en Noord-Amerika. Echter zijn de transportkosten hoog omdat de vers garantie van deze producten niet erg lang is, dus de meeste Chinese bedrijven bewerken de paprika’s eerst voordat ze het product exporteren of doorverkopen. Om een langere houdbaarheid te garanderen, worden veel paprika’s gedroogd of gepekeld.

Daarnaast worden veel paprika’s in China na de oogst verwerkt tot paprikapoeder en vervolgens geëxporteerd naar andere landen of afgezet in China. Afgelopen augustus was er veel regenval in Shandong en dat mondde uit in overstromingen, die voor veel schade hebben gezorgd aan de groentenkassen in Shandong. Er wordt verwacht dat deze schade pas volgend jaar helemaal hersteld kan zijn. In Xinjiang is net het oogsten van rode paprika’s afgerond en die komen nu op de markt.