Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rijk Zwaan:

"One-bite is het bierbommetje met weinig calorieën"

Als gezond alternatief voor chips en nootjes hadden we al snacktomaten in vele kleuren en vormen. Daar komt nu een frisse, knapperige minikomkommer bij, die je in één keer opeet. Hij heeft de ‘looks’ van een bierbommetje, maar dan groen én met weinig calorieën. Deze One-bite snack past mooi in het MyCubies snacksegment van Rijk Zwaan.

De lange, groene komkommer krijgt steeds meer gezelschap. Rijk Zwaan biedt onder MyCubies inmiddels groene, bicolor en mintgroene snackkomkommers van 8 tot 11 centimeter. Daar is nu de One-bite bijgekomen, die 5 tot 6 centimeter lang is en 8 tot 15 gram weegt. De zoektocht ernaar kostte jaren, vertelt crop coördinator Gert-Jan Krook. “Je kunt niet simpelweg een snackkomkommer iets eerder oogsten. Het gewas moet dunnere, kleine komkommers aanmaken die rijp zijn bij de juiste lengte, zodat ze goed houdbaar blijven. Onze veredelaars hebben lang naar die eigenschappen gezocht. Uiteindelijk bieden zij met Quatrino RZ een fris, knapperig komkommertje dat echt kan concurreren met snacks.”

Doorontwikkelen op arbeid grootste uitdaging
Dat is precies hoe Rijk Zwaan de One-bite positioneert: als het gezonde, makkelijke alternatief voor de snelle trek, die inspeelt op de snack- en convenience trend. In een eigen verpakking, in een mix met andere snackgroente óf als onderdeel van een voorgesneden salade. Schillen is niet nodig, hij kan direct zo gegeten worden.

Voor zo’n product heeft de bewuste koper iets over, wijst het consumentenonderzoek uit dat Rijk Zwaan in Duitsland uitvoerde. Heleen van Rijn-Wassenaar, marketing specialist komkommer: “Voor de One-bite snack is echt een markt. Negentig procent van de consumenten noemt het een zeer attractief of attractief product. Het onderzoek biedt onze partners ook inzicht in mogelijke verpakkingen en prijzen.”

Die prijs is zeker van belang, want oogsten is uiterst arbeidsintensief, geeft Krook aan. “Zo’n komkommertje groeit snel, dus telers moeten twee keer per dag door het gewas heen. Daar zijn ze nog niet op ingericht. Voor het doorontwikkelen van One-bite ligt daar onze grootste uitdaging.”

Cobranding mogelijk
Ondanks die uitdaging zijn de eerste ketenprojecten gestart. In Spanje, Nederland, Australië en Turkije hebben enkele telers en retailers afspraken gemaakt over teelt en vermarkting van de One-bite snack. Met ketenpartners die interesse hebben in het komkommertje bespreekt Rijk Zwaan de uitkomsten van het consumentenonderzoek. Ook wordt er samen opgetrokken in de promotiecampagnes. Van Rijn: “Retailers die nu al met MyCubies werken, kunnen het merk met de toevoeging One-bite voeren. Is dat niet het geval, dan bieden wij een apart One-bite label in diezelfde stijl. Ook cobranding is mogelijk. We gaan graag het gesprek aan.”

MyCubies One Bite is te zien in de stand van Rijk Zwaan tijdens Fruit Attraction, van 23-25 oktober in Madrid, Spanje.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com

Publicatiedatum: