Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Horti Event 2018

"Levendige discussie over de kracht van streekproducten"

Woensdag 26 september was de tweede editie van het Horti Event. Dit event wordt jaarlijks georganiseerd voor tuinbouwondernemers uit Zuid Oost Nederland. Tijdens deze dag staan inspireren en netwerken centraal. De inspiratie werd verzorgd door Geert Benders van Beej Benders en Gé Backus van Connecting Agri en Food. Tevens was er een rondleiding door de versmarkt Beej Benders (Venlo). Tijdens het ronde tafel gesprek met Geert Benders, Gé Backus en een student van de HAS ontstond er een levendige discussie over de kracht van streekproducten.

Beej Benders is begonnen met een droom van Geert Benders. “Ik wilde een plek die draait om de kwaliteit van eten en drinken, het bijbehorende ambacht en vooral samen genieten van al het lekkers dat Venlo en omgeving te bieden heeft,” aldus Benders. De versmarkt werkt daarom nauw samen met Limburgse boeren, tuinders en andere leveranciers van versproducten. In de winkel wordt duidelijk uitgelegd waar een product vandaan komt, wie het heeft gemaakt en hoe het geproduceerd is. Beej Benders heeft ook een eigen productlijn, die wordt samengesteld door een bekende chefkok met verschillende lokale producten. De bezoekers van de versmarkt hebben ook de mogelijkheid om tijdens het winkelen een heerlijk gerechtje direct op te eten op het Aetplein midden in de winkel.

Gé Backus ging tijdens zijn presentatie, op basis van opgedane kennis uit wetenschappelijk en consumentenonderzoek, dieper in op de drijfveren van retailers en consumenten bij het al dan niet kiezen voor streekproducten. Belangrijke aspect bleek onder andere te zijn dat lokale producten als verser en dus lekkerder worden ervaren. Daarnaast kwam naar voren dat dat het gezicht, de naam of de plaatsnaam van de boer of teler op productverpakking vertrouwen wekken bij de consument. Local-for-local bleek slechts een manier (niet de enige manier) om het doel van smaakbeleving en vertrouwen te verhogen.

Tijdens het ronde tafel gesprek werden verschillende stellingen aan de sprekers en aanwezigen voorgelegd waarbij een interessante discussie ontstond over lokale producten. De telers hadden dan ook genoeg inspiratie opgedaan om hier tijdens het diner nog uitgebreid met elkaar over verder te praten.

Foto's: LUSH Events & Communicatie

Voor meer informatie:
Horti Event
www.horti-event.nl
info@horti-event.nl 
 

Publicatiedatum: