Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jochem Wolthuis, GroentenFruit Bureau:

"Belang regionaal voedsel in Duitsland versterkt na EHEC"

Tholen - Jochem Wolthuis, directeur van GroentenFruit Bureau, sprak tijdens het symposium Food & Future over hoe EHEC de Duitse retail beïnvloedt. "Het belang van regionaal voedsel is na de crisis in Duitsland erg versterkt." Door het GroentenFruit Bureau is onderzoek gedaan bij de Duitse retail en consument. Op de vraag wat mensen belangrijk vonden bij het aanschaffen van voedsel waren drie punten belangrijk: regionaal, biologisch en duurzaamheid.

"Vooral na de EHEC-crisis kwam dit sterk naar voren", gaf Jochem aan. "Duitse retailers spelen daarop in door met speciale merken te garanderen dat producten afkomstig zijn uit eigen regio of land. Dit doen ze ook door een 'boerderij'-sfeer te creëren. Consumenten zien dan dat de producten afkomstig zijn van de teler."



De directeur vertelde dat het totale glasgroentenareaal in Duitsland de afgelopen 10 jaar met 150 hectare is afgenomen. "Van tomaat, veldsla en paprika is het areaal gestegen maar van komkommer en kropsla gedaald." Jochem gaf aan dat het hem verraste dat de prijzen van deze producten 10 tot 15% hoger liggen als in Nederland. Dit bracht hem tot de vraag: Moeten we nu met z'n allen naar Duitsland om daar te gaan produceren?



"Duitse consumenten vinden regionale producten steeds belangrijker. Hoe worden Nederlandse telers de Willem & Drees van de Duitse retail? Volgens Jochem zou het op verschillende manieren mogelijk zijn om de Duitse consument te overtuigen dat Nederlandse producten ook 'uit de regio' komen. "We zouden bijvoorbeeld kunnen communiceren dat we ook een regio of de "Nachbarn' van Duitsland zijn. Of massaal onze productlocaties verhuizen naar Duitsland." De drie belangrijkste aspecten bij het communiceren naar Duitsland zijn: dichtbij, het gezicht en het verhaal benadrukken zodat er vertrouwen wordt opgebouwd.

Het GroentenFruit Bureau is erg actief in Duitsland met verschillende promoties. Dit ook in samenwerking met Duitsland en België. "Imago is erg belangrijk in een crisis en we moeten zorgen voor een goed, sterk en herkenbaar imago. Het veilige en goede gevoel van onze kasgroenten benadrukken. Consumenten laten zien wat er gebeurt bij de telers." Toch verwacht Jochem niet dat telers massaal naar Duitsland gaan trekken. "Er zullen zeker projecten tussen telers en retailers worden opgebouwd. Wat we hier hebben opgebouwd, moeten we verder koesteren en uitbouwen. Dan gaan we een goede toekomst tegemoet."

Voor meer informatie:
Jochem Wolthuis
GroentenFruit Bureau
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
T +31 (0)79 3470808
F +31 (0)79 3470505
www.groentenfruitbureau.nl