Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Detailhandel maakt vaker gebruik van slachtofferhulp

Overvallen, maar ook verbaal en fysiek geweld in winkels, kunnen leiden tot serieuze klachten en mogelijk zelfs tot arbeidsongeschiktheid. Een goede eerste opvang van ondernemers en winkelmedewerkers na een ernstige gebeurtenis voorkomt veel problemen op de langere termijn. Daarom is het een positieve ontwikkeling dat de detailhandel vaker slachtofferhulp inschakelt.

In geval van agressie, geweld, overval of ongeval staan ondernemers en hun medewerkers er niet alleen voor. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) biedt met Slachtofferhulp Detailhandel voor de gehele detailhandel een adequate en gratis opvangregeling. Hendrik-Jan Kaptein, hoofd afdeling bestrijding winkelcriminaliteit van het HBD: “We zien op dit moment gelukkig een dalende trend in het aantal overvallen in de detailhandel, maar elke overval is er nog steeds een te veel. Vooral de juweliers, benzinestations, videotheken en tabakszaken zijn relatief vaak slachtoffer. Wanneer je puur naar de aantallen kijkt, dan worden supermarkten het vaakst overvallen. De kans dat je overvallen wordt, is misschien niet zo groot, maar de impact is enorm. We zijn dan ook blij dat steeds meer winkeliers de weg naar Slachtofferhulp Detailhandel weten te vinden.

Onderschatting

De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als werknemers, wordt volgens Kaptein nog altijd ernstig onderschat. Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die schade juist enorm beperkt blijft. Kaptein: “Onderzoek toont aan, dat mensen die goed zijn getraind en/of goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet.”

Hij wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de nadelige gevolgen daarvan. De werkgever die niets heeft georganiseerd kan te maken krijgen met claims van werknemers. Het is in het belang van alle betrokkenen om getroffen medewerkers goed op te vangen en hiermee klachten en verzuim te vermijden. Kaptein roept dan ook op toch vooral van de regeling gebruik te maken: “De ervaringen tot nu toe geven daar alle aanleiding toe. Voor een medewerker die te maken heeft gekregen met agressie of geweld en die zonder opvang thuis blijft, wordt de drempel om weer aan het werk te gaan met de dag hoger. Onder begeleiding de volgende dag weer aan het werk gaan, is dus heel belangrijk voor het welzijn van de medewerker. Bovendien is het goed voor de portemonnee van de werkgever.”

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft samen met werkgevers en werknemers in de detailhandel met Slachtofferhulp Detailhandel een ‘vangnet’ gecreëerd, waarvan iedereen die werkzaam is in de detailhandel en die niet onder een regeling van een brancheorganisatie of zijn werkgever valt, gratis gebruik kan maken. Het gaat om een professionele eerstelijns hulpverlening die bestaat uit een telefonische alarmcentrale (0800 – 0801) die 24 uur bereikbaar is voor het registreren van de gegevens, het bieden van de eerste hulp (heeft u er aan gedacht de politie te bellen?) en het maken van afspraken. Binnen twee uur zijn professionele hulpverleners ter plaatse om ondersteuning te bieden, ook praktische ondersteuning in de zin van uitbesteden van werkzaamheden. Betrokkenen en de directe omgeving worden opgevangen en begeleid. Op de eerstvolgende werkdag begeleiden de hulpverleners de medewerker of medewerkers zo nodig naar het werk. Ten slotte is er nog telefonisch contact om vast te stellen of verdere (2e-lijns) opvang nodig is.

Top vijf

Branches die het meest gebruik maken van Slachtofferhulp Detailhandel:
1. supermarkten
2 modezaken
3. juweliers
4. huishoudelijke artikelenzaken
5. bakkers


Periode januari t/m augustus 2011

Bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel op basis van LORS/IPOL en Locatus

Publicatiedatum: