Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hamburgse grossier zet af onder 'Essbare Landschaften Holstein' label

"Bonte bietensoorten uit Noord-Duitse teelt populair in de gastronomie"

Of ze nou geringd zijn, heldergeel, dieprood of stralend wit: de bietensoorten van de Duitse productlijn 'Essbaren Landschaften Holstein' (ELH) zijn een blikvanger op ieder bord. Niet voor niets zijn deze oeroude, bonte bietensoorten bijzonder populair in de gastronomie. Het merk 'Essbare Landschaften Holstein' biedt echter nog veel meer producten: historische aspergerassen, bonte wortelen en de oorspronkelijke Chinese Kool. Al deze soorten worden overwegend regionaal geteeld en zijn zaadvast. Ze onderscheiden zich hierdoor dankzij hun oorspronkelijke smaakaroma's. 

Groothandelsbedrijf Marker oHG uit Hamburg zet de ELH-producten al enkele jaren af en merkt dat de in vergetelheid geraakte producten vooral in het premiumsegment steeds populairder worden. "Het gaat om oude groentenrassen, die om economische redenen verdrongen zijn door andere rassen. Ze werden vervangen door hybride rassen die met hun uniforme uiterlijk en smaak een bredere afzetmarkt vonden. Juist de topgastronomie is echter continu op zoek naar nieuwe en inspirerende smaaknuances en vindt deze in de oude rassen", zegt een woordvoerder van de handelsonderneming.

Uitgerijpte aroma's
In tegenstelling tot moderne variëteiten zijn de ELH-producten niet doorgeteeld en en daardoor groeien ze ook niet uniform. Daardoor zijn de oude rassen duidelijk moeilijker te telen en er wordt hierbij bovendien geen gebruik gemaakt van maatregelen die de teelt vervroegen. "Dat betekent dat men bijvoorbeeld afziet van het gebruik van verwarming en folie op de akkers, dit met het oog op duurzaamheid. Doordat de producten op natuurlijke wijze de tijd krijgen om te rijpen, kunnen de smaakaroma's zich duidelijker vormen. De oude rassen worden weliswaar later geoogst, maar dit komt de smaak alleen maar ten goede.''



Divers aanbod
Momenteel worden vooral de bonte bieten - die in vier variëteiten verkrijgbaar zijn (Tondo di Chioggia, Burpee´s Golden, Formanova en Blankoma) - bijzonder goed afgezet. Het seizoen van de ELH-producten begint echter al in het voorjaar (april-mei), zodra de twee historische aspergerassen Huchels Alpha en Schwetzinger Meisterschuß op de markt komen. "Deze twee rassen hebben inmiddels een vaste plaats op de regionale afzetmarkt. Later komen dan onder andere tomaten, aardappelen en wortelen uit lokale teelt erbij, waarvan we ettelijke variëteiten in het aanbod hebben.''



Partnerschap en fairness
Duurzaam handelen op basis van partnerschap en fairness, dat is sinds 1985 het devies van Marker Frische oHG. Tot 1,5 jaar geleden was de hoofdvestiging van het bedrijf de Großmarkt Hamburg, maar inmiddels is men naar een nieuwe standplaats in Hamburg verhuisd. Van hieruit worden de klanten tussen Sylt en Hannover uit de sectoren hotelgastronomie, restaurant, catering, centrale keukens in scholen, bedrijfsrestaurants, ziekenhuizen, senioren- en verzorgingstehuizen, van groenten en fruit en een aanvullend assortiment voorzien.

Verdere informatie:
Marker oHG
Amandus-Stubbe-Straße 14 a
22113 Hamburg
Tel: 040 / 80 80 321-0
Fax: 040 / 80 80 321-49
Publicatiedatum: