Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Prominent

Mondiale overnames: meer macht, minder diversiteit

De toenemende fusies van verschillende multinationals veranderen het mondiale retaillandschap. De grote partijen die daardoor ontstaan krijgen steeds meer macht. De diversiteit verdwijnt, waardoor consumenten en leveranciers steeds minder keuzevrijheid hebben. Multinationals bepalen immers het aanbod en dat wordt steeds homogener. Is dit de toekomst?

Het machtsvacuüm van multinationals
Het inlijven van kleinere partijen zorgt ervoor dat grote supermarktconcerns steeds groter en machtiger worden. Het is als een trechter waarbij onafhankelijke, kleinere concerns op een gegeven moment geen andere keuze meer hebben dan zich aan te sluiten bij de mondiale marktleiders. Maar ook grote spelers fuseren. Zo gaan Britse supermarktketens Sainsbury's en ASDA nu samen verder. Beide stonden afzonderlijk al in de nationale top vijf van machtige supermarktformules, maar nu zij samen opereren wordt hun invloed nog veel groter. Deze nieuwe supermarktgigant gaat de directe confrontatie aan met concurrent Tesco. De economische achtergrond van deze fusie is te begrijpen, maar het betekent wel dat er nog minder spelers overblijven, die ieder afzonderlijk nog meer macht krijgen.

Omzet als drijfveer achter elke nieuwe strategie
Wanneer grote supermarktketens, naast hun deals met wereldspelers als Unilever, toch speciale producten inkopen – denk aan bier van een lokale brouwer of fair trade chocolade met bijzondere smaakcombinaties – betekent het niet direct dat er een nieuwe weg wordt ingeslagen. Wanneer zulke producten aanslaan, gebeurt het vaak dat supermarktketens de druk opvoeren door de inkoopprijs steeds verder te verlagen of door hun eigen alternatief te ontwikkelen. Het originele product krijgt hierdoor directe concurrentie of verdwijnt zelfs helemaal uit de schappen.

Steeds minder bewegingsvrijheid voor leveranciers
Ook leveranciers staan steeds vaker met hun rug tegen de muur. Van hen wordt verwacht dat zij bepaalde producten tegen een steeds scherpere prijs leveren. Dat kan tot op zekere hoogte, maar daarna zal de kwaliteit van het product zeker achteruitgaan. Door de versobering van het aanbod bestaat de kans dat producten op de lange termijn minder goed van kwaliteit zullen zijn.

Gelukkig is er ook een tegengeluid te horen. Producenten die aan hun eigen visie blijven vasthouden en zich niet laten leiden door de machtsspelletjes van multinationals. Ook consumenten laten vaker van zich horen, door publiekelijk vraagtekens te zetten bij bepaalde deals of keuzes. En omdat zij bepalen wat er uiteindelijk wel of niet in hun winkelmandje belandt, houden zij de regie.

Publicatiedatum: