De focus op prijs zorgt er wel voor dat AGF-specialisten de margemix inzetten. Pierre van den Bosch uit de gelijknamige groentewinkel in Alkmaar laat in De Telegraaf weten dat hij de prijsstijging van komkommers bijvoorbeeld niet 1 op 1 kan doorrekenen. "Maar weet je, het is ook een beetje spelen met de prijzen. De appeloogst is bijvoorbeeld heel erg goed en appels zijn dus goedkoop. Maar als ik die voor niks krijg, ga ik die natuurlijk niet gratis weggeven. Net zoals ik de hogere prijs voor komkommers ook niet een op een door kan berekenen."
Ook Marco Dijkema van Elkedagverss uit Julianadorp past de margemix toe en legt in de winkel eerder nadruk op de producten die opvallen door hun gunstige prijs, zoals de Galiameloen. Marco: "Veel van ons zijn toch een beetje behoudend en voorzichtig met prijsverhogingen. Voor sommige producten is er voor je gevoel een prijsplafond. Het zijn juist de artikelen die het grootwinkelbedrijf telkens goedkoop aanbied zoals ijsbergsla en komkommers die nu duur zijn." De aandacht die groenten en fruit de laatste tijd krijgen ziet Marco als positief. "Consumenten zien weer in dat groenten niet uit een fabriek komen. Groenten zijn vaak ondergewaardeerd en zijn een van de belangrijkste dingen die dagelijks op het menu staan."
Bij De Braacken Groenten en Fruit in Goilre geen margemix. Ondernemer Gerrit Krebaum: "Wij zetten op elk product een eerlijke marge. Hogere prijzen zijn dan in feite niet ongunstig omdat je nu eenmaal op aan kilo appels van inkoop € 1,00 meer kunt verdienen dan wanneer ze €0,50 kosten. Niet de prijs maar de kwaliteit is momenteel een uitdaging, onze klanten komen voor de 1e klas groenten en fruit. Bovendien wat is duur, vergeleken met een blikje cola, wat in feite water met chemicaliën is, mogen natuurproducten als groenten best wat kosten. Groenten zijn eigenlijk te goedkoop, de wortelen zijn nu bijvoorbeeld 25 procent duurder en kosten inkoop in plaats van 55 cent dan 80 cent, dat zijn nog altijd geen gekke prijzen."