Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dominiek Keersebilck, REO Veiling

“In deze tijden is klokverkoop het eerlijkste systeem”

Tholen – "Verkoop via de klok begint weer aan belang te winnen. Met het weer dat steeds extremer wordt, is contractteelt steeds moeilijker", aldus Dominiek Keersebilck, commercieel directeur REO Veiling. "Steeds meer telers krijgen de voorkeur voor contractteelt, maar in de afgelopen periode begint men daar een beetje van terug te komen. Een goed voorbeeld hiervan is de situatie op de aardappelmarkt. Wij zijn ervan overtuigd dat de prijzen van de klok correct gebaseerd zijn op de vraag en het aanbod. Ook spelen telers en kopers open kaart wanneer zijn via de klok kopen of verkopen. Dit geeft een transparantere markt."


Dominiek Keersebilck tijdens de Fruit Attraction in Madrid 

'Tomaat aan de top'
REO Veiling staat bekend als een vollegrondsveiling, maar het aandeel zachtfruit stijgt hard. "Zachtfruit is erg populair en de vraag blijft stijgen. Ook de trend van de 'vergeten' groenten blijft licht doorzetten net als de 'superfood' boerenkool, snijbonen en biologische paddenstoelen. Prei staat op dit moment nog op nummer één van belangrijkste product met 60 miljoen kilo afzet per jaar, maar we verwachten dat tomaat op termijn aan de top zal staan", aldus Keersebilck. Groenten als witloof, serresla en bloemkool dalen in vraag, maar de convience producten als versneden groenten blijven in populariteit stijgen. 


Prei, aardbeien, snijbonen en gele bolcourgettes 

Merkenbeleid 
Hoewel diverse instanties in België de bevolking meer groenten en fruit wil laten eten, groeit de consumptie langzaam. De trage groei van de consumptie is te wijten aan verschillende trends van de afgelopen jaren. "De markt is aan het veranderen en na 2012 hebben we besloten om een actief merkenbeleid te gaan voeren om de consumptie te stimuleren. Bij REO hebben we de merken Flandria, Tomabel en Fine Fleur. Het merk Fine Fleur wordt gevoerd door telers die gekozen hebben om traditioneel te telen en in te zetten op vakkennis, smaak en presentatie", zegt Keersebilck. 



Frankrijk
Dit jaar zet REO Veiling in op de thuismarkt België en op Frankrijk. "Ons buurland neemt toe in bevolking, maar de landbouwarealen nemen af. We zitten hier 30 kilometer van de grens en we zijn bezig Franse telers te werven die ook voor de Frans markt telen. De Fransen zijn chauvinistisch en kopen het liefst lokale producten dus daar zetten we ook op in", vertelt de commercieel directeur. Het verpakken van producten krijgt binnen REO ook veel aandacht. "Er is pas een investering gedaan is een waslijn voor kisten. En voor de toekomst heeft de veiling ook plannen om de afvalverwerking te optimaliseren en de voedselverspilling te beperken", besluit Dominiek. 

De verschillende verpakkingen met in de linkerhoek de Franse verpakking


Les Nouveaux Producteurs is het merk voor de Franse markt


De lege verkoopzaal na de verkoop

Voor meer informatie:
Dominiek Keersebilck
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
B-8800 Roeselare
+32-51231206