Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Klanten kopen minder tomaten omdat deze jaarrond beschikbaar zijn

Tholen - Als een van de meest gegeten groenten lijkt de tomaat onverminderd populair maar Henk van Henk & Nadia groenten en fruit openbare markt uit België, kijkt daar toch anders tegen aan. Omdat tomaten het hele jaar beschikbaar zijn, zijn klanten niet meer gericht op het seizoen en kopen ze, nu de prijs "gekelderd" is, geen kisten, maar porties tomaten. "Klanten kopen over het algemeen minder tomaten. Dat merk je goed in het seizoen als de prijzen laag zijn. Vroeger werden er dan volop kisten gekocht om te verwerken en in te vriezen voor de winterperiode. Nu komen de mensen in de winter aan de kraam voor tomaten en vinden ze dan te duur."



Toch lopen tomaten momenteel wel goed. Het zomerse weer zorgt voor goede afzet van sla en tomaten, net als zacht-, steenfruit en dorstlesser watermeloenen en de verfrissende krieken (Belgische zure kersen). Nu de scholen vakantie hebben, is de verkoop van appelen en peren dan weer een stuk minder. Invloed van droogte of warmte ziet Henk niet terug in de kwaliteit of beschikbaarheid van producten. Wel liggen de prijzen wat hoger dan normaal. "Er zijn bijvoorbeeld wel minder vollegrondsaardbeien maar die worden aangevuld door aardbeien uit de kas. Maar ze zijn nog zeer betaalbaar", voegt hij toe.

Gaat markt achteruit?
Henk en Nadia staan 5 dagen per week op de markt, 3 maal op verschillende plekken in Berchem en 2 maal in Antwerpen. Tussen die markten zijn grote verschillen, vertelt Henk. Kwalitatief gezien gaat de markt in Antwerpen in zijn ogen achteruit, qua aanbod en qua publiek. "De oudere generatie van Belgische koopmannen stopt ermee, vaak is er geen opvolging waardoor we nu met ongeveer 3 kwaliteitskramen over zijn. De plekken worden ingevuld door handelaren die gaan voor de laagste prijs en bijbehorende kwaliteit. Ze schreeuwen om het hardst om te verkopen en dat bevordert de sfeer op de markt niet. Je ziet aan het einde van de markt ook precies waar zij gestaan hebben. Het is er een puinhoop."

Ook het publiek dat op de markt in Antwerpen afkomt, is niet meer wat het geweest is. Henk heeft het gevoel dat zij "terug opgevoed" moeten worden. "Ze pakken en knijpen overal in en gooien het weer terug op de kraam", vertelt de handelaar. "We hebben overal duidelijke pictogrammen en prijskaarten bijgezet maar daar kijken ze niet naar."



Druiven met pitjes verdwijnen?
Gelukkig hebben Henk en Nadia hun vaste clientèle en zijn de markten in Berghem veel beter, hoewel ze daar ook wel met veeleisende klanten te maken hebben in de zin van producteisen. Veel klanten vragen bijvoorbeeld naar pitloze druiven wat Henk persoonlijk heel jammer vindt. "Druiven met pit zijn veel smaakvoller en gezonder. Ik ben bang dat ze gaan verdwijnen. De jeugd wordt met pitloze druiven opgevoed. Als ze een pitje tegenkomen, slaan ze alarm." In Berchem wordt ook op herkomst van de producten gelet. "Maar dat is eigenlijk heel dubbel. Klanten willen nu niet de clementines kopen omdat die van ver komen, maar nemen wel bananen en kiwi's mee. In de winter willen ze duur geteelde Belgische tomaten en niet die uit Spanje. Ze hadden ze eigenlijk moeten invriezen."