Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe champingonverpakking wint onderscheiding

Twee jaar geleden begon het Canadese CKF en het Britse G's Fresh samen te werken met als doel om de verpakkingen voor champignons te verbeteren. In de afgelopen 20 jaar is er nauwelijks sprake geweest van innovatie met betrekking tot champignonsverpakkingen. Volgens CKF heeft het traditionele plastic bakje dat in plastic folie is gewikkeld geen positieve invloed op de houdbaarheid van de champignons. Ook staan steeds meer retailers, leveranciers en consumenten negatief tegenover de folieverpakking, wegens de impact van het plastic op het milieu. Steeds meer mensen zijn meer op de hoogte van het plastic dat in oceanen verdwijnt, als deze niet goed word gerecycled..
 
G's had hoge eisen gesteld bij de ontwikkeling van nieuwe verpakking voor champignons. De nieuwe verpakking moest tegemoet komen aan de wens van de consument voor minder plastic, maar moest ook nog steeds geschikt zijn voor snelle geautomatiseerde pakstations en moest bijdragen aan de houdbaarheid van de champignons. 
 
De oplossing die CKF heeft ontwikkeld heet Earthcycle. De verpakking van Earthcycle is vervaardigd uit gethermovormde en gegietvormde pulp. Het materiaal is vrij van plastic, is gecertificeerd biologisch afbreekbaar en is als papier te recyclen. Uit een uitvoerig eigen testprogramma en een proefperiode bij vestigingen van de Britse keten Tesco is gebleken dat champignons die met Earthcycle zijn verpakt langer vers blijven. De houdbaarheid is in vergelijking met de oude plastic verpakking met tot 20% toegenomen. De extra houdbaarheid zorgt ervoor dat de verspilling van champignons wordt tegengegaan. Per jaar wordt voor zo'n 2.300 ton aan champignons weggegooid, omdat de houdbaarheid hiervan is verstreken.


 
G's is het eerste bedrijf dat gegietvormde pulpverpakking combineert met topsealverpakking voor champignons. Hierdoor is de snelheid waarmee de champignons kunnen worden verpakt gelijk aan die van traditionele plastic verpakking. Het folie voor de topseal-verpakking werd ontwikkeld met een geperforeerde structuur. Hierdoor kunnen de champignons binnen de verpakking blijven ademen en wordt vochtophoping tegen gegaan. Dit zorgt ervoor dat de versheid van de champignons optimaal behouden blijft. 
 
G's Fresh Mushrooms heeft voor de nieuwe verpakking de CSR Excellence Award gekregen. De CSR Excellence Award wordt uitgereikt aan bedrijven die significante bijdrage hebben geleverd op het gebied van duurzaamheid binnen de eigen bedrijfsvoering of binnen de sector. Bij de uitreiking van de onderscheiding werd door Nigel Jenny van het Fresh Produce Consortium gezegd dat het pionierswerk van G's Fresh Mushrooms een sterk statement met betrekking tot duurzaamheid maakt, terwijl ook het product wordt verbeterd en afval wordt tegengegaan.
 
"Er moet een goede reden voor verandering zijn. In ons geval wilden we zorgen voor champignons die houdbaar waren, waarbij minder plastic werd verbruikt. We wilden bij onze retailpartners voor een duidelijk zichtbare innovatie met betrekking tot duurzaamheid zorgen," zegt James Meers van G's Fresh. "Tijdens onze proefperiode bij Tesco waren we met de Earthcycle-bakjes in staat om het verbruik van plastic met 40 kubieke ton te verminderen. We voorzagen op deze manier de consument van langer houdbare champignons, terwijl we de bedrijfsvoering efficiĆ«nt hielden." 
 
"Onze samenwerking met G's kan niet beter," zegt CKF-onderdirecteur Brad Dennis. "De toewijding van hun sales-team en hun technische staf op het behalen van resultaten is een belangrijke reden voor de onderscheiding en we zijn vereerd dat we hieraan mee hebben mogen werken." 
 
Volgens Mark Caul van Tesco is het nieuwe bakje duidelijk een voordeel voor zowel de klant als voor het milieu. "Consumenten waren enthousiast over het feit dat er minder plastic in de schappen lag. Ik ben zelf erg blij met het verminderde gebruik van plastic folie. Het is bovendien heel fijn geweest om met zowel G's als CKF samen te werken aan innovatieve verpakking. We hebben de huidige staat binnen de sector uitgedaagd en hebben een verpakking ontwikkeld die voedselverspilling zichtbaar tegengaat."

Voor meer informatie:
Brad Dennis
CKF, Inc.
Tel: +1 (416) 249-2272
Publicatiedatum: