Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FSIN: 'Ketens groeien harder dan markt'

Ketens groeien harder dan de markt en blijven daarmee dominant in de voedingsbranche. Zij openden in 2017 vaker nieuwe vestigingen, ontvingen meer klanten en zagen de bestedingen in vergelijking met 2016 toenemen. Dat is de belangrijkste conclusie uit de jongste editie van de Food500, de jaarlijkse omzetranking van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). De 500 grootste formules van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in voedings- en genotmiddelen met 1,5 miljard euro toenemen tot 47,1 miljard euro. De formules in de Food500 van 2018 vertegenwoordigen naar inschatting van het FSIN circa 80% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. 
 
In de Top 10 van de Food500 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat Albert Heijn met een voedingsomzet van 10,1 miljard euro. Op 2 staat Jumbo met een omzet van 5,8 miljard euro en op 3 Lidl met 2,9 miljard euro. Het eerste foodservicemerk in de lijs is McDonald's dat met een omzet van 861 miljoen euro de tiende plaats inneemt. 
 
 
Gemak is tijdwinst
Gemak is de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van veel spelers in de ranking. Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: "Consumenten kiezen graag voor gemakkelijke oplossingen. Ze hebben daarbij niet veel aanmoediging nodig. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden - zelfs al maken ze deel uit van een gezin." Consumenten beslissen volgens hem ook steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. Denk aan de ongekende groei die McDonald's doormaakt, aan die van La Place, maar ook aan de omzetgroei van gemaksconcepten, zoals AH to go en Spar City. "Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie."
 
Gedreven door directe behoefte
Het door directe behoefte gedreven consumptiemoment groeit enorm. "De grote vraag is welke partijen hiervoor goed staan voorgesorteerd. Millennials bijvoorbeeld eten in tegenstelling tot veel oudere consumenten vaker buiten de deur, maar besteden minder geld. Dat consumptiemoment ziet er dan ook heel anders uit. Vers, lekker en gezond eten voor een acceptabele prijs, dat is wat zij zoeken." Niet alleen spelers in de traditionele foodservicekanalen spelen hierop in. Ook supermarkten ontdekken deze markt en komen met een groeiend aanbod gemaksproducten, onder andere in de vorm van vers bereide maaltijden die ter plekke kunnen worden genuttigd, zoals bij Jumbo Foodmarkt. Vers en beleving staan bij dit en ook bij andere nieuwe kanaaloverstijgende concepten centraal.
 
 
Beweging naar online
De omzetgroei van online spelers in de Food500 is eveneens groot, zowel die van maaltijd- als boodschappenbezorgers. Bezorgplatform Thuisbezorgd.nl realiseerde vorig jaar een omzet van 552 miljoen euro. Domino's sloot het jaar 2017 af met een omzet van 176 miljoen euro en New York Pizza met 95 miljoen . Aan retailzijde profiteerden AH.nl, Jumbo.nl en Picnic van de consument die op zoek is naar gemak.
 
Bron: FSIN
Publicatiedatum: