Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Indoorfarms kunnen de smaken van ons voedsel precies afstellen"

Een nieuwe manier om binnen te telen maakt gebruikt van verschillende golflengtes licht om de smaak van fruit, sla en kruiden te verbeteren, maar tegelijkertijd ook de opbrengst en de voedingswaarde te verhogen.
 
Het binnen telen van voedsel biedt de teler veel voordelen door het terugbrengen van het benodigde land, energie en water dat nodig is om de planten te telen.
 
Maar er kan een flink nadeel aan zitten - binnen geteeld voedsel mist soms de volle smaak die het zou hebben als het buiten had mogen groeien en rijpen. En het is de gecontroleerde omgeving van het binnen telen die hier in ieder geval gedeeltelijk voor verantwoordelijk is.
 
Alexander Penzias, mede-oprichter van Ponix Systems, een landbouwbedrijf dat gespecialiseerd is in het binnen telen uit Vienna, Oostenrijk: "Een plant die buiten groeit heeft stress".
 
Extreme temperaturen, hagel, stortbuien, of te veel schaduw geeft de plant stress en dat beïnvloedt het groeiproces. Maar deze moeilijke momenten dwingen de plant ook om phytochemicaliën te produceren, de actieve bestanddelen die groenten en fruit hun kenmerkende smaak geven.
 
In de toekomst kunnen groenten direct in de supermarkt of het restaurant geteeld worden. Foto credit - infarm

Ondanks de toegenomen opbrengst geven de zorgvuldig gecontroleerde klimaten de planten niet genoeg stress om deze smaakvolle phytochemicaliën te produceren.
Dit is slecht nieuws voor smaak. Maar het is ook een zwakte die ervoor kan zorgen dat deze vorm van duurzaam telen nooit wijdverspreid geaccepteerd gaat worden door consumenten.

Binnenteelttechnieken zoals kassen en hydroponische systemen, een systeem zonder grond dat kunstmatig zonlicht gebruikt, produceren ook minder broeikasgassen dan traditionele landbouw. Maar als consumenten dit voedsel niet willen kopen, zullen de milieuvoordelen niet te realiseren zijn.
 
Penzias: "Bij planten uit hydroponische systemen gaat het er niet om dat ze goed of slecht smaken, maar dat ze helemaal geen smaak hebben. 

Zijn team heeft zich echter gericht op het zodanig afstellen van de LED's om specifieke golflengtes te produceren die de plant stimuleren om phytochemicaliën af te geven.
 
Ze hebben dit ontwikkeld tot een serie lichtrecepten voor specifieke planten die niet alleen de smaak verbeteren, maar ook zijn af te stellen. Amber licht kan bijvoorbeeld de smaak van basilicum verbeteren, terwijl ultraviolet licht de tomatensmaak bevordert en slabladen dikker en daardoor smaakvoller maakt.


Het blootstellen van planten aan licht van verschillende golflengtes kan de productie van phytochemicaliën op gang brengen en helpen smaak te ontwikkelen. Foto credit - Ponix Systems

Daarbij komt ook nog dat het het voedsel gezonder maakt.

Penzias: "Als het beter smaakt, heeft het een hogere voedingswaarde. Veel phytochemicaliën kunnen geclassificeerd worden als anti-oxidanten, die goed zijn voor het hart en het immuunsysteem."

Ponix systems voert op dit moment een studie uit naar de haalbaarheid van hun LED-technologie als onderdeel van het flexiLED project. Als het voltooid is, hopen ze met onderzoekers en telers samen te gaan werken om een commercieel product te ontwikkelen.

Op dit moment specialiseert het binnenteeltbedrijf zich in een hydroponisch systeem dat Herbert heet. Het zijn stapelbare modules die aan muren in huizen, kantoren of restaurants gehangen kunnen worden. Ze hebben al een aantal van deze modules in een school en een ziekenhuisacademie in Oostenrijk geïnstalleerd.
 
Penzias: "In het begin waren de koks sceptisch over het systeem, maar toen de koks begonnen met oogsten waren de smaken intenser dan verwacht."

Commercialisatie
Ponix Systems wil hun nieuwe lichtrecepttechnologie in de komende maanden introduceren op de school en daarna op de ziekenhuisacademie. De koks daar staan te springen om hun binnenvoedsel te 'tunen'.
 
Dit is een significante prestatie volgens Penzias, omdat het overwinnen van de scepsis van pietluttige chefs een goede indicator is van de uitdaging om het grote publiek te overtuigen.
 
Penzias: "Zodra de consument hydroponisch hoort, deinzen ze terug." Hij zei dat de term vaak te technisch of te chemisch klinkt om bij de milieubewuste klant in de smaak te vallen.
 
Maar een binnenteeltbedrijf uit Berlijn, Duitsland, kan wel eens het geheim ontdekt hebben om het smaakprobleem op grote schaal in Europa op te lossen.

Infarm biedt supermarkten maandelijkse abonnementen om een binnenteeltsysteem te huren, samen met hun groeidiensten, zoals algoritmes die het meeste efficiënte gebruik van licht, water, en voedingstoffen bepalen. Ze gebruiken ook specifieke golflengtes om de smaak van de planten te verbeteren.

Martin Weber, hoof financiële zaken van Infarm: "We zijn in staat aan te tonen dat consumenten onze groenten kopen en er de voorkeur aan geven ten opzichte van wat er al is."
 
Infarm groente is al gebruikt door Michelin sterrenchefs in Duitsland en hun binnensystemen zijn geïnstalleerd in andere restaurants en in een Berlijnse supermarkt, die de groenten direct aan haar klanten kan verkopen.
 
Weber: "Normaal hebben ze een specifieke marge op veel groenten, maar ze gooien er veel van weg."

Tegelijkertijd worden de kosten van het importeren van sla of kruiden uit andere delen van de wereld geëlimineerd, waardoor de impact op het klimaat flink wordt teruggebracht.
 
De technologie van infarm wordt nu in meer dan 50 Berlijnse supermarkten gebruikt en wil uitbreiden naar Parijs in augustus en daarna naar Londen. Hun eerste bedrijf in een Franse supermarkt is ook meteen hun grootste tot nu toe. Op 100 m2 wordt vijf ton kruiden geproduceerd, waardoor de supermarkt voor dit product zelfvoorzienend is geworden.

"Het voedsel dat we eten komt van te ver en de koolstofvoetafdruk maakt onze wereld kapot. In de toekomst kunnen we veel voedsel in de stad of dichtbij de stad produceren."
 
Publicatiedatum: