Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
European Convenience Forum Hamburg

Gesneden groentensector bloeit in Duitsland

Gesneden groentensector bloeit in Duitsland en de rest van West-Europa: met deze verklaring werd de eerste editie van het European Convenience Forum in Hamburg op 7 juni geopend. De goed bezochte voordrachten en de daarmee verbonden netwerkvorming in het Mövenpick Hotel Hamburg, waar veel handelaren en andere belangrijke marktspelers uit binnen- en buitenland aanwezig waren, lieten zien dat de sector zowel in Duitsland als ook in andere West-Europese landen snel aan betekenis wint.



De stand van Food Freshly met recht Benjamin Singh

Nadat de twee organisatoren Fruchthandel Magazine en de AMI de bezoekers had begroet, schetste Hans-Christoph Behr (AMI) de Duitse convenience-branche. Hoewel FreshCut in verschillende Duitse regio's nog steeds als de gebruikelijke kant-en-klaar gesneden salaldes bekend is, ziet men steeds meer andere vormen op de markt. Onder andere fruitsalades en smoothies vestigen zich steeds meer binnen de Duitse retailsector. Ook in de zogenaamde systeemgastronomie - een absolute groeimarkt in Duitsland - worden FreshCuts in toenemende mate ter completering van het bestaande assortiment aan overwegend gesneden slasoorten gebruikt.


Kaderprogramma
Michael Möhring van Erfa Food Service presenteerde een interessante uitspraak: 'Groente is het nieuwe vlees', waarbij hij op het culinaire belang van groenten en fruit binnen de huidige tijdgeest wijst. Volgens hem hebben de groenten- en fruithandelaren een wereld voor zich te winnen, als zij zich in ieder geval op tijd van het enorme potentieel van het FreshCut-segment laten overtuigen en hun assortiment hier op aanpassen.


Julia Jeliferenko en Stephanie Hahne bij de stand van Levenig Fresh

Matthieu Serrurier van het Franse competentiecentrum voor FreshCut groenten en fruit informeerde de toeschouwers over het feit dat de Franse convenience-sector eveneens continue groeit. De consumptie is sinds ongeveer drie jaar stabiel, en volgens de jongste cijfers is momenteel drie op de vier Fransen vertrouwd met het fenomeen van gesneden en voorverpakte sla.

Links: Michael Möhring schetst het grote potentieel van de Fresh-Cut-branche.
Rechts: Marktonderzoeker Giancarlo Colelli geeft de snel groeiende branche in Italië weer.

Volgens Giancarlo Colelli, marktonderzoeker aan de universiteit van Foggia, werkt Italië ook intensief aan convenience-producten. Hier vertoont de binnenlandse FreshCut-consumptie grote regionale verschillen: bij verschillende convenience-producten is de consumptie in de noordelijke regio's dubbel zo hoog als in de zuidelijke regio's. Dit heeft volgens Giancarlo alles te maken met het verschil in welvaart en de hoge werkloosheid in het zuiden. Daardoor geven de Zuid-Italianen tot nu toe de voorkeur aan onverwerkte groenten en fruit.

Prof. dr. ing. Stefan Töpfl van het Duitse Instituut voor Levensmiddeltechnologie sprak over de interessante verwerkingstechnieken en machinale mogelijkheden binnen de convenience-branche. Tegenwoordig domineren twee technieken de convenience-markt: High Pressure Processing (HPP) en Pulsed Electric Fields (PEF).
Toekomstige verbeteringen van bestaande technologieën zullen nieuwe productkansen creëren en het reeds ontwikkelde Fresh-Cut-segment duidelijk uitbreiden, aldus Stefan.

Links: Claudia Schuh schetst de huidige uitdagingen voor de verpakkingsbranche.
Rechts: Hans-Christoph Behr van de AMI over de continue groeiende FreshCut-branche in Duitsland.

Claudia Schuh van verpakkingsproducent Lorentzen & Sievers beweert dat verpakkingen juist binnen de FreshCut-markt een gevoelig onderwerk zijn geworden. De gekozen duurzaamheidsstrategie bepaalt de uiteindelijke verpakking. Ondanks de nieuwe mogelijkheden is kunststof volgens Claudia nog onvermijdelijk. Daarnaast is kunststof vaak lichter, bevat het minder materiaal en kan het bovendien efficiënter getransporteerd worden, zodat alternatieven niet perse duurzamer zijn.


Links: Silke Schwartau van de Verbraucherzentrale Hamburg over de eisen die de huidige consumenten aan producten stellen.
Rechts: Bauke Van Lenteren over de rol van zaaigoedleverancier Rijk Zwaan.

Zaaigoedleverancier Rijk Zwaan neemt sinds 2000 ook deel aan de ontwikkeling van optimale rassen voor de FreshCut-markt. Het is geen toeval dat het bedrijf volgens Bauke van Lenteren nauw samenwerkt met telers, verwerkers en natuurlijk de retail. Een absoluut succes van dit partnerschap is de marktinvoering van de Knox-sla, waarbij de verkleuring van de sla ook na de verwerking verhindert wordt.

Silke Schwartau van de Verbraucherzentrale Hamburg houdt zich bezig met de meningen en opinies van consumenten. Meer dan 80 procent van de ondervraagden veroordeelden het gebruik van onnodig verpakkingsmateriaal of plasticafval. Andere factoren die de consumenten naar voren brachten zijn een volledige transparantie van het product (incl. verpakkingsdatum en minimale houdbaarheidsdatum), productveiligheid, meer aandacht voor de presentatie en nette schappen en inzicht in de prijsvorming.

Links: De Intense-tomaten zijn bijzonder goed geschikt voor FreshCut-doeleinden.
Rechts: Thomas Kühnle van Edeka presenteert de uitdagingen voor de retailsector.


Thomas Kühnle is in opdracht van supermarktketen Edeka verantwoordelijk voor het groenten- en fruitsegment binnen de Rhein-Ruhr-regio. Hij ziet een aantal interessante maatschappelijke ontwikkelingen, die goed zijn voor het FreshCut-segment. Steeds meer Duitse moeders hebben een (parttime)baan en de Duitse werknemers hebben over het algemeen veel stress, waardoor men steeds meer de voorkeur geeft aan makkelijke gerechten en convenience-producten. Aan de andere kant zijn 'compromisloze versheid' en een veelzijdig aanbod onvermijdelijke voorwaarden van de consument.