Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alberta: Sunshine Greenhouse lanceert nieuw tomatenmerk

Een ervaren familie in Alberta, Canada heeft succes met zijn nieuwe merk kastomaten. In samenwerking met Oppy heeft Sunshine Greenhouse eerder dit jaar zijn nieuwe kastomaten onder de naam Frank & Able gelanceerd. Hoewel de familie Vis, de eigenaren van Sunshine, al meer dan 30 jaar erkende kasproducten op de markt brengt, vonden ze het tijd was om echt hun stempel op de sector te drukken. 

Dirk Vis, een van de eigenaren van Sunshine Growers (de anderen zijn zijn broer Keith en zwager Devin Jaspers), leggen uit hoe het Frank & Able merk is ontstaan. "Frank & Able is het resultaat van een goede timing en inspiratie," begint hij. "We waren klaar om ons te onderscheiden als telers. Keith en ik hebben het bedrijf van onze ouders overgenomen en onze zwager Devin Jaspers heeft zich vervolgens bij ons gevoegd. Samen hebben we een grote passie voor het telen van de allerbeste gewassen en de energie om alles tot de kleinste details goed uit te werken." 

"Toen we een samenwerking met Oppy aangingen, hadden we enorm leuke en verlichtende gesprekken met het marketing team over het opzetten van een merk en wat dit merk moet overbrengen aan onze klanten en ons team," gaat Vis verder. "We hebben ons bedrijf, onze wensen en onze sterke punten onderzocht. Uiteindelijk kwamen we uit bij Frank & Able, omdat we vinden dat dit weergeeft wat belangrijk is voor ons. Door eerlijk ("frank") en kundig ("able) te zijn doen we ons best om dagelijks de allerbeste producten van de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen leveren." 


Dirk Vis (rechts) praat over tomaten met Devin Jaspers (links) en Keith Vis (midden)

Klanten reageren positief
De nieuwe marktaanpak lijkt het gewenste effect te hebben gehad door klanten te intrigeren en tegelijkertijd een gevoel van vertrouwdheid te creĆ«ren. Overigens is het natuurlijk onlogisch om een geweldig merk op te bouwen als het product niet goed is. Daarom zegt Vis dat het bedrijf ervoor zorgt dat hun tomaten voldoen aan de kwaliteit en de verwachtingen die de familie al sinds de oprichting van hun bedrijf heeft.

"Klanten reageren positief," vertelt hij. "De feedback op het product is goed en het merk lijkt tot de verbeelding van mensen te spreken. De markt heeft natuurlijk zijn ups en downs, maar over het algemeen is het een goed seizoen voor ons. Sinds begin april verzenden we al tomaten en we zijn erg dankbaar voor de steun die we hebben gekregen. Handelaren beginnen het Frank & Able merk en de positieve ervaringen met onze tomaten te herkennen. Hierdoor worden er steeds opnieuw bestellingen geplaatst en krijgen we de kans om ons bedrijf verder op te bouwen." 

Vis voegt toe dat ze tijdens hun aanwezigheid bij CPMA in april de kans hadden om hun klanten en retailers te ontmoeten en te praten over waar consumenten naar op zoek zijn. "Keith en ik waren aanwezig bij de Canadian Produce Marketing Association conventie in april, wat ons de kans gaf om in contact te komen met klanten, vragen te beantwoorden en een persoonlijkere band met onze klanten op te bouwen. Het is altijd interessant om met retailers te praten en beter te begrijpen wat zij nodig hebben en waar ze waarde aan hechten." 



Groei en verzending
Sunshine Greenhouse is van ver gekomen sinds zijn oprichting. Hun kas is meerdere keren uitgebreid en ze zijn nu goed voorbereid voor een eventuele groei in de toekomst. Zelfs tijdens de koude winter in Alberta blijft de productie moeiteloos doorgaan. "Op dit moment produceren we TOV's op 13 hectare," legt Vis uit. "Onze twee faciliteiten produceren op dit moment meer dan 630.000 kratten van vijf kilo per jaar. In de wintertijd gebruiken we lampen om ervoor te zorgen dat we jaarrond kunnen blijven produceren. Frank & Able tomaten zijn exclusief beschikbaar van Oppy in grote kratten van vijf kilo en tassen en zakken."

De grootste uitdaging die ze hebben is het transport. Zoals het geval is bij veel telers in Noord-Amerika lijdt ook Frank & Able onder het tekort aan vrachtwagens. Vis geeft echter aan dat een zorgvuldige planning ervoor zorgt dat het bedrijf hun tomaten op de markt kan krijgen. "Bijna alle kleine problemen met het transport kunnen opgelost worden door goed vooruit te plannen," vertelt hij. "De trostomaten van Frank & Able zijn beschikbaar bij de meeste West-Canadese retailers, plus verschillende retail outlets in Alaska, Washington, Idaho, Oregon en verschillende staten in het noorden van de VS."


Verdere groei
Het succes van Sunshine met zijn partner Oppy is zo groot dat ze van plan zijn om het areaal in de kas uit te breiden en een verpakkingslocatie te openen. De bouw van beide projecten zal dit jaar afgerond worden en hoewel het bedrijf tevreden is met het perfectioneren van hun Frank & Able trostomaten, staan ze er ook voor open om in de toekomst andere gewassen te gaan telen." 

"We zijn enthousiast over de mogelijkheid om verder te groeien. Onze plannen voor de bouw van vijf extra hightech hectares in de kas en een nieuwe verpakkingsfaciliteit lopen op schema en zullen tegen het eind van het jaar afgerond zijn. Hoewel we nu veel kennis en ervaring hebben in het telen van trostomaten, staan we zeker open voor de mogelijkheid om andere gewassen te gaan telen als de markt hierom vraagt." 

Voor meer informatie:
Karin Gardner
Oppy
Tel: +1 (206) 499-7440
Publicatiedatum: