Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Ondernemers willen meer ruimte voor eerlijke buitenlandse transporteurs
Als het aan Nederlandse handels- en productiebedrijven ligt, steunt het kabinet onder voorwaarden het voorstel van de Europese Commissie om binnenlands transport vaker door transportbedrijven uit andere Europese landen te laten verzorgen. Dat is de inzet van onze vereniging.
"We hebben een stevig capaciteitsprobleem in het wegtransport in Nederland", zegt onze algemeen directeur Machiel van der Kuijl. "Omdat het aanbod van te vervoeren goederen in Nederland nu veel groter is dan er vrachtauto's en chauffeurs zijn, moeten we snel op zoek naar oplossingen. Producten staan nu veel te lang in magazijnen en distributiecentra te wachten op een wegvervoerder die het werk kan doen. Daardoor lopen onze leden kansen en klanten mis."
Meer mogelijkheden
Primair willen wij het chauffeursberoep aantrekkelijker maken en zij instroom in Nederland verbeteren. "Maar dat is niet afdoende. Daarnaast zal ook de minister met haar Europese collega's serieus moeten kijken naar een eerlijke manier om meer wegvervoerders van buiten Nederland onze producten te laten vervoeren. Dat geeft in Nederland gevestigde handels- en productiebedrijven de lucht die zij zo nodig hebben. Het nieuwe Europese mobiliteitspakket biedt daar kansen voor", aldus Van der Kuijl.
De Europese Commissie stelt voor om de regeling voor het binnenlands vervoer van goederen door buitenlandse transporteurs te verruimen. Nu mag bijvoorbeeld een Duits of Brits transportbedrijf in Nederland slechts drie binnenlandse ritten in zeven dagen rijden. In de voorstellen van de Commissie mogen zij in de toekomst een onbeperkt aantal ritten in vijf dagen in Nederland verzorgen. Het kabinet is hier momenteel tegen om oneerlijke concurrentie op loonkosten te voorkomen.
Aanvullende afspraken
"Als de Unie aanvullend afspreekt gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plaats te omarmen, dan is dat probleem verholpen. Het zou goed zijn als de Kamer deze discussie woensdag bij het AO transportraad met de minister aangaat en in ieder geval de discussie over de aanpak van het capaciteitstekort start", besluit Van der Kuijl.