Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LGV-Frischgemüse uit Wenen

"„Kasproducten met andere lokale producten aanbieden"

Het was een succesvol jaar voor groententeeltcoöperatie LGV-Frischgemüse uit Wenen. Na de opening van de innovatieve winkel 'Gärtnergschäftl' en de vernieuwde samenwerking met het bevriende productiebedrijf Seewinkler Sonnengemüse in Burgenland, volgde onlangs de lancering van een compleet nieuwe merkpresentatie. Van Andrea's aubergines en Martins snackkomkommers tot aan Stefans mini San Marzano tomaten: de productlijn 'Gärtnergemüse' onderscheidt zich doordat de lokale producten de familiaire wortels van de 100 afzonderlijke telers tonen. Tussendoor test men ook nog nieuwe producten: bijvoorbeeld de kassenteelt van kurkuma en gember.



Lokale teelt
Een persoonlijke presentatie van de producten onderscheidt LGV-Frischgemüse van de massa. Voor dit doel gebruikt men niet alleen de unieke productetiketten van het eigen merk LGV, maar legt men ook de link naar de betreffende teler. Sinds kort biedt de coöperatie de productlijn 'Gärtnergemüse' aan, waarbij de circa 25 groentensoorten nu hun familiaire wortels tonen. Ongeveer de helft van de producten die in de lokale supermarktschappen liggen, horen bij het merk 'Gärtnergemüse'. De overige specialiteiten worden onder het label LGV verkocht'', aldus bestuursvoorzitter Florian Bell. "De lokaliteit heeft in Oostenrijk een grote waarde. We willen deze traceerbaarheid en transparantie als LGV ook ondersteunen, laten zien wie de mensen en de families achter de producten zijn.'' 


Bestuursvoorzitter Florian Bell van LGV Frischgemüse

Ondanks de populariteit van de lokale producten binnen het hoofdseizoen is de binnenlandse concurrentie tamelijk intensief, met name wat betreft de kassenteelt. Als gevolg daarvan moet een traditioneel bedrijf zoals de LGV-coöperatie zich door middel van opvallende marketing, onweerstaanbare kwaliteit en volledige traceerbaarheid van de producten onderscheiden van de industriële productie. Florian: "Hoewel we op een oppervlakte van 205 hectare telen - waarvan 185 hectare geschikt is voor beschutte teelt – bestaat LGV nog steeds uit familiebedrijven. Onze circa 100 leden telen op hooguit enkele hectares groenten, maar door de diversiteit aan producten kunnen we ons onderscheiden.



Divers aanbod & samenwerking
Ook de Oostenrijkse kassenteelt tendeert in de richting van snackgroenten en bonte specialiteiten. Florian: "Babyspinazie en veldsla zijn nu in het voorjaar de populairste producten in Oostenrijk, net als snackkomkommers met een lengte van circa 7 centimeter. Inmiddels stamt zes van de tien in Oostenrijk geteelde komkommers van de tuindersbedrijven van LGV-Frischgemüse. Daarnaast houden we ons momenteel met de teelt van kurkuma en gember bezig in onze kassen. Hierbij zitten we momenteel nog in de testfase. Ook de 'Wiener Haidesalate' zijn momenteel een spannend onderwerp: onder deze productlijn willen we enkele slaspecialiteiten zoals bijvoorbeeld babyleaf op de markt brengen.'' 

Naast de continue verdere ontwikkeling van de kassenteelt heeft de LGV-coöperatie ook het belang van samenwerking erkend. Niet voor niets werd de begin 2012 beëindigde samenwerking met Seewinkler Sonnengemüse weer opgepakt. Florian: "Ons idee erachter was dat we samen alles uit één hand aan kunnen bieden. Iedere coöperatie heeft haar eigen specialiteiten maar samen hebben we het grootste en meest veelzijdige assortiment van Oostenrijk. Seewinkler Sonnengemüse is gevestigd in Burgenland, een zonrijke omgeving aan de oostgrens die heel geschikt is voor de vollegrondsteelt. De kracht van LGV is daarentegen de kassenteelt en natuurlijk de nabijheid van Wenen, waardoor we hele korte afstanden tot de retail hebben. Van hieruit exporteren we ook, onder andere naar Zuid-Duitsland.''


De verkoopruimte van 'Gärtnergschäftl'

Innovatie
De samenwerking met zakenpartners gaat echter verder dan enkel de verscategorie. Een voorbeeld is het vorig jaar opgerichte 'Gärtnergschäftl' dat door middel van crowdfunding tot stand kwam. "We zijn er trots op dat we destijds binnen een week 300.000 euro verzameld hebben en daarmee de innovatieve online-winkel konden lanceren. Met dit platform bereiken we direct de consument en bieden we onze groentenspecialiteiten in kleine hoeveelheden en zonder omverpakking aan. Het is in principe een kleine supermarkt waar men niet alleen groenten, maar ook aanvullende levensmiddelen zoals zuivel, dranken en vleesspecialiteiten uit de regio vindt. Dat doen we samen met circa 40 lokale partners. Vanaf deze maand bieden we dit uitgesproken assortiment ook in onze groentenkistjes aan en vanaf mei ook online.''



De coöperatie zoekt echter continu naar nieuwe marketingmaatregelen en teeltmethoden, bevestigt Florian. Het bedrijf is onder andere betrokken bij een Urban Gardening project, een mooie mogelijkheid om de consument enthousiast te maken voor de tuinbouw. Daarnaast interesseert de coöperatie zich ook voor de nieuwe oplossingen wat betreft teeltmethodes. Florian: "We houden ons momenteel bezig met vertical farming: dit bevindt zich echter nog in de opbouwfase.''

Verdere informatie:
LGV - Frischgemüse Wien
1110 Wien, Haidestraße 22
Tel: +43 1 76069 700
Fax: +43 1 76069 701
Publicatiedatum: