Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische worteltelers migreren naar Frankrijk

Volgens Olivier Brailly van het Franse Groupe MGD kopen veel Belgische telers land in Frankrijk om daar Franse wortelen te telen. "Het heeft me echt verrast. Ze nemen hun kennis mee en vestigingen zich in Frankrijk om wortelen te telen en te exporteren." 

Na de tomaat is de wortel de tweede meest geconsumeerde groentensoort van Frankrijk. "De reden voor de komst van de Belgen heeft misschien te maken met Frans chauvinisme. Veel Fransen denken dat de Franse regelgeving verschilt van die van de rest van Europa. Daarom kopen ze voornamelijk Franse groenten en fruit. Belgische telers komen nu hier om hun oogst op de Franse markt te plaatsen." 

"Op dit moment bevindt de wortelsector zich in een periode van verandering. We zitten aan het einde van het seizoen van zowel traditionele Franse wortelen als van Belgische wortelen. Het seizoen voor Portugese wortelen is in aantocht. In het kort is er op de markt nu een klein beetje van alles voor handen, maar verliezen we onze chauvinistische Franse en Belgische klanten. Die wachten nu de nieuwe oogst af."

Het is volgens Olivier moeilijk om te zeggen wanneer de nieuwe oogst aankomt. "Het is een erg ongewoon jaar geweest. We begonnen met wortelen waar we normaal niet mee zouden beginnen en we zijn geëindigd met rassen waar we normaal niet mee zouden eindigen. Alles loopt net iets anders dan normaal. Normaal zou de nieuwe oogst binnen uiterlijk 14 dagen op de markt moeten komen."

"De wortelen zijn grotendeel bedoeld voor de lokale markt, maar er zijn geen telers actief die niet exporteren. Er worden met name wortelen geëxporteerd naar Senegal en Ivoorkust. Een teler waar ik mee bevriend ben is toevallig een Belg. Hij stuurt vrij veel containers naar Senegal en Ivoorkust en hij staat daar zeker niet alleen in."

Gele en paarse wortelen worden steeds populairder in Frankrijk. "Dit komt voornamelijk door TV-shows als Topchef. Deze TV-programma's hebben veel vergeten groente en niche-producten onder de aandacht gebracht, zoals paarse en gele wortelen. Ze hebben nu meer aanwezigheid in de Franse supermarktsector dan voorheen, maar de omzet met deze wortelrassen is niet te vergelijken met die van conventionele wortelen. Een winkel die 10 kilo per dag verkoopt is al een mooie trend, omdat het vroeger neerkwam op iets als 10 kilo per week."

Volgens Olivier is de invloed van zulke tv-programma's niet uniek voor Frankrijk. "In Azië was bijvoorbeeld eens een kookshow over spirulina. Dat was in China of in Japan, geloof ik. Sindsdien is het steeds moeilijker geworden om in Europa nog aan verse spirulina te komen. Alle spirulina wordt compleet geabsorbeerd door Aziatische markt en dat komt alleen maar omdat een TV-show daarover is begonnen." 

Voor meer informatie: 
Groupe MGD
Olivier Brailly
+336 73 45 48 58

Publicatiedatum: