Volgens Marais zal de wereldwijde vraag blijven groeien omdat er iedere minuut 158 monden bijkomen die gevoed dienen te worden en de gunstige macro-voorwaarden een verandering op de markt teweeg brengen. "Het voeden van Afrikaanse miljoenensteden zal de komende jaren interessante mogelijkheden bieden."
Meerdere sociaal-geografische en economische factoren wijzen op een voortdurende groeiende consumentenvraag op het continent:
- De bevolking ten zuiden van de Sahara zal tegen 2050 verdubbeld zijn
- Het merendeel van de mensen (62%) zal in de grote steden wonen, ten opzichte van de huidige 40%
- Dankzij de economische groei van de afgelopen 15 jaar is het gemiddelde daginkomen van €0,76 naar €1,10 gestegen
- Ruim 40% van de Afrikaanse bevolking heeft inmiddels dagelijks meer dan €1,70 te besteden en klimt op naar de middenklasse
De geschiedenis van de Rabobank' gaat terug tot 1895. De bank stelt zich ten doel de wereldbevolking, die in 2050 9 tot 10 miljard zal bedragen, op duurzame wijze te voeden aan de hand van de volgende bouwstenen:
- Vergroten beschikbaarheid voeding
- Verbeteren toegang tot voeding
- Stimuleren evenwichtige voeding
- Verhogen duurzaamheid
Millennials staan bekend om hun specifieke voorkeuren:
- Zij prefereren ambachtelijke producten boven grote merken
- Ze geven meer uit aan kwaliteitsingrediënten
- Maar liefst 88% probeert graag nieuwe voedingsproducten uit
- Ze willen weten waar en hoe producten geteeld worden
- Ongeveer 33% van hen eet biologisch, ten opzichte van 21% van generatie X en slechts 15% van de baby-boomers.
Marais legt uit dat het om de voedselproductie in de toekomst winstgevend te houden van belang is goed geïnformeerd te blijven over de consumentenvoorkeuren. "Biologische voeding is bijvoorbeeld een snelgroeiende sector die op de Europese voedselmarkt al een aandeel van 2,5% heeft. De laatste jaren is deze sector met dubbele cijfers gegroeid. Ook popcorn is een interessante markt. De vraag naar dit product wordt niet alleen aangejaagd door convenience maar ook dankzij het feit dat dit product als gezond aangemerkt wordt. De afzet van popcorn nam de voorbije vijf jaar dan ook met ruim 50% toe.
Innovatieve voedingsproducten worden de volgende grote trend, vertelt Marais. "In de Verenigde Staten verliezen grote merken al aan marktaandeel omdat de consument 'massaproducten' wantrouwt. Kleine merken daarentegen zien hun marktaandeel juist groeien: 'klein is sexy', zo menen consumenten."
Online winkelen en gemakswinkels zijn de grootste groeiers, vervolgt Marais.
Toekomst sneller en verser
"Sneller en verser met zo weinig mogelijk verspilling zullen bepalende factoren zijn voor de vraag in de toekomst. Dit zal voor een verandering in de toeleveringsketen zorgen. Waar er vroeger tien dagen en vijf partijen nodig waren, zal dit in de toekomst maar drie dagen en drie partijen zijn."
De veranderende definitie van wat gezond is, houdt een lagere suikerinname en een groeiende vraag naar gezonde en verse convenience-producten in. Ook transparantie zal steeds belangrijker worden."
Marais raadt telers aan te innoveren 'van veld tot vork'. Een slimmer voedselsysteem zal gebaseerd zijn op intelligente teeltmethoden, verpakkingen, distributie en tot slot voedingsproducten. "Consumenten willen altijd iets beters en om aan deze wens tegemoet te komen, zal men als teler innovatief moeten blijven."
Telers die succesvol op deze veranderende voorkeuren van consumenten in spelen, kunnen op betere inkomsten rekenen.