Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Markt Heemskerk, ADN:

“Maatschappelijke druk tegen BTW-verhoging vergroten”

Tholen – "We moeten actie blijven voeren tegen de geplande BTW-verhoging", zegt directeur Mark Heemskerk van ADN. Gisteren protesteerden hij en zijn collega's voor de tweede maal op het Binnenhof, samen met groenteman Frans van de Polder die voor de ludieke kant van de actie zorgde. Ze kookten soep voor de bezoekers van het Binnenhof: een tomatensoepje met BTW-verhoging (een glas water) en een soep zonder (heerlijke verse soep).


ADN bedrijfsadviseurs Christ Manders en Andra Paffarini maken tomatensoep op het Binnenhof in Den Haag

"Het is een slecht idee om gezonde producten als groenten en fruit duurder te maken in een maatschappij waar daar al niet overmatig voor gekozen wordt. Het is de vraag of de opbrengsten van de BTW-verhoging zullen opwegen tegen de kosten voor obesitas", zegt Mark. "Op het Binnenhof hebben we met heel veel consumenten gesproken. Die vinden het ook allemaal een slecht plan. We hopen dat onze achterban er aandacht voor blijft vragen. Er is nog tijd om de plannen van het kabinet tegen te houden."


Trostomaatjes laten zich niet knippen

Het protest van ADN maakte deel uit van een groter protest georganiseerd door MKB-Nederland, de branchevereniging voor bloemisten VBW en ambulante handel CVAH, die respectievelijk bossen bloemen en big shoppers uitdeelden. Naast de gevolgen voor de volksgezondheid die ADN benadrukt in haar campagne tegen de BTW-verhoging, kan de verhoging voor detaillisten ook economische gevolgen te hebben. De VBV liet berekenen dat 15% van de bloemisten door de geplande maatregel zal verdwijnen. "Het is onbegrijpelijk dat het kabinet de btw verhoogt zonder eerst naar de effecten te hebben gekeken. En die zijn desastreus voor de bloemisten", zegt Marco Maasse, voorzitter van het VBW. "De btw-verhoging raakt vooral consumenten met een kleine portemonnee. Voor hen worden bloemen en planten gewoon te duur. En dat geldt net zo goed voor groente en fruit en vele andere levensmiddelen. De effecten in andere branches zullen dan ook niet veel anders zijn."










Helaas had Mark Rutte geen tijd voor een kop soep of trostomaat

Foto's Sandra Keegel, ADN

Voor meer informatie:
Agf Detailhandel Nederland (ADN)
Prins Mauritsplein 1a
2582 NA Den Haag
T: +31 70 3512106 info@agfdetailhandel.nl