Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: toename verkoop voorverpakte groenten en fruit

Gegevens over aankopen van verse groenten en fruit voor het eerste kwartaal van 2018 laten twee belangrijke punten zien. Het eerste punt is de toename van bijna 1% van de aankopen in hoeveelheden op jaarbasis, mogelijk gemaakt door lagere prijzen. Het andere betreft de mogelijke impact van de eco-bagverplichting voor eenmalig gebruik in winkels met ingang van 1 januari 2018. Er is sprake van een afname van massa-aankopen en een ongekende toename van de aankopen van voorverpakte groenten en fruit. Het onderzoek is gehouden onder 9000 gezinnen door de Italiaanse consumentenbond Ismea.

De verplichting van biologisch afbreekbare zakken werd in 2017 in Italiƫ ingevoerd conform de richtlijnen van de Europese Unie. Deze richtlijnen stellen doelen in termen van vermindering van het gebruik van plastic zakken voor lidstaten en laat hen vrij om te handelen. De Europese Unie verklaart dat de lidstaten kunnen voorzien in het gebruik van economische instrumenten zoals prijsvaststelling, belastingen en heffingen, mits deze leiden tot een duurzame vermindering van het gebruik van plastic zakken.



De toename van de aankopen betrof voornamelijk groenten (+6%), aardappelen (+3%), kant-en-klare groenten en fruit (+3%) en citrusfruit (+6%), terwijl fruit met ongeveer 10% daalde. Deze verkoopdynamiek werd gekenmerkt door de daling van de gemiddelde prijzen met als gevolg een daling van de uitgaven van 2,5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

In het licht van een vermindering van bulk aankopen steeg de verkoop van verpakte verse groenten en fruit. Dit zijn getallen die laten zien dat de consument zich steeds meer bewust wordt van het milieu en bezig is met gezonde voeding. De verrassing in de gegevens voor het eerste kwartaal van 2018 is de kracht van deze trend sinds de inwerkingtreding van de EU-richtlijnen.



Publicatiedatum: