Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zijn we schuldig?

Verpakkingsfabrikant over het gebruik van afval- en recyclingmaterialen

Verpakkingsfabrikanten en -leveranciers krijgen tegenwoordig nogal wat kritiek van soms verkeerd geïnformeerde media en het publiek met betrekking tot hun zogenaamde bijdrage aan een opzettelijke en roekeloze, niet-duurzame manier van leven.

Slechte pers
Hoe denkt MACPAC over alle slechte pers in de media? "Wij denken dat we veel vocaler moeten zijn over onze integriteit. Onze sector heeft zich immers aan zeer strikte regelgeving te houden met betrekking tot voedselverpakkingen, terwijl we daarnaast ook onze afvalstromen en ons energieverbruik bewaken.

We gebruiken momenteel materialen die niet alleen 100% recyclebaar zijn, maar die ook voor meer dan 80% zijn gemaakt van gerecycleerde materialen. In veel gevallen gebruiken we geen 100% gerecycleerde materialen om te voldoen aan de hygiënische normen voor voedingsmiddelen. Voor een groot aantal andere producten gebruiken we echter 100% gerecycleerde grondstoffen.

Zoals bij alle processen genereert thermovormen wat afval, maar 100% hiervan wordt gegranuleerd en teruggestuurd naar onze leveranciers voor herverwerking, waardoor we dit materiaal steeds opnieuw kunnen gebruiken.

Ons energieverbruik wordt nauwlettend bewaakt, niet alleen met betrekking tot het milieu, maar ook om commerciële redenen. Hoe meer energie we verspillen, hoe hoger onze kosten, hoe minder concurrerend we zijn. Om concurrerend te blijven hebben we geïnvesteerd in de nieuwste, meest efficiënte machines, waardoor onze prijzen zo laag mogelijk zijn. In de markt zullen op de lange termijn energie-efficiënte bedrijven overleven."

Verpakkingsafvalvoorschriften
"Bedrijven die in het Verenigd Koninkrijk verpakkingen introduceren hebben zich aan strikte voorschriften te houden voor verpakkingsafval en delen ook in de kosten voor de herverwerking van verpakkingsafval op basis van hun positie binnen de toeleveringsketen. Zo ook MacPac Ltd."

Wie heeft baat bij het gebruik van kunststoffen met dit logo?
"Dat is de kern van de discussie: dit logo is alleen te zien op bovenfolies. Supermarkten zullen beweren dat het de houdbaarheid verlengt, voedselverspilling tegengaat en besmetting voorkomt, door het product tijdens transport en op het schap te beschermen. Bovenfoliesubstraten kunnen de houdbaarheid van verse producten verviervoudigen, maar ze worden bijna altijd met dit logo geleverd. En wanneer het product geopend wordt blijven de folieresten aan de 100% recycleerbare verpakking kleven en verontreinigen deze voor verdere recycling. Waarom geen flow wrap gebruiken, wat een volledige scheiding van plastic mogelijk maakt."

Goed ontwerp
"Een goed ontwerp is een integraal onderdeel van een succesvolle verpakking. De producten die we maken zijn 100% recycleerbaar en kunnen zo ontworpen worden dat ze geen afdichtingen of etiketten vereisen die het plastic vervuilen. We kunnen producten ontwerpen die niet moeilijk te openen zijn, en die tegelijkertijd in hoge mate beveiligd zijn en 100% recycleerbaar. Dit is volgens ons verantwoordelijke productie."

Beveiliging
Supermarkten en belanghebbenden zullen ook zeggen dat een maximale beveiliging vereist is om te voorkomen dat het product wordt gestolen. Maakt een sterk beveiligde verpakking dan de fabrikant de slechterik? Als het niet nodig was, zouden eerst de kosten dalen en dan het gebruik van plastic worden verminderd. 

Overdaad
"Hoe zit het met oververpakking? Wie drijft deze markt? Als consumenten een paasei zien in een bruine papieren zak of een mooi ontworpen verpakking, welke kiezen ze dan? Deze vraag kan worden toegepast op een miljoen verschillende producten op elke denkbare markt. Het antwoord op de vraag is in alle gevallen duidelijk en dit illustreert perfect de belangrijke verhouding tussen consumenten en producenten als dingen zouden moeten veranderen: we zullen moeten worden voorgelicht over verantwoord gebruik."

Biologische afbreekbaarheid
"In de pers wordt ook veel gepraat over biologisch afbreekbaar plastic. Dat klinkt misschien goed, maar in werkelijkheid kleven er nadelen aan de belofte van dit concept. Biologisch afbreekbare kunststoffen voor eenmalig gebruik kunnen alleen worden gecomposteerd in een industriële omgeving en zullen niet worden afgebroken op de vuilstort. Veel als biologisch afbreekbaar geëtiketteerd plastic, zoals boodschappentassen, zal alleen afbreken bij temperaturen boven de 50ºC met UV-licht. De benodigde omstandigheden zijn niet aanwezig in oceanen, op de vuilnisbelt of op de hoek van de straat. Investering in industriële processen om biologisch afbreekbare kunststoffen te composteren heeft dus geen enkele zin, als het efficiënter is om te investeren in het recyclen van conventionele kunststoffen voor hergebruik."


Waarom vocaler zijn over je integriteit?
"De kritiek die er momenteel is lijkt gericht te zijn op de sector zelf, die in werkelijkheid nul restafval nastreeft. En onze productie gebeurt op een sociaal verantwoorde manier, waarbij we ons aan de regelgeving houden en voorlopers zijn op het gebied van thermovormen, door een beter ontwerp en efficiënt gebruik van materialen en energiebronnen.

De discussie moet zich derhalve verplaatsen naar het in twijfel trekken van degenen die plastic in zee of op straat gooien of niet de moeite nemen om te recyclen. Mensen moeten worden voorgelicht om het belang van recycling te begrijpen. Plastic speelt een belangrijke rol in onze samenleving en dat kan niet zomaar worden veranderd, dus is het aan ons allemaal om voorlichting te geven en ons te laten voorlichten over verantwoord gebruik. In theorie kan kunststofverpakking een product zijn dat zonder kwaliteitsverlies kan worden gerecycled of hergebruikt.

Het afval en grondstoffen actieprogramma WRAP heeft onlangs een nieuw initiatief op het gebied van plastic aangekondigd om bedrijven vrijwillige samenwerkingsacties te laten ondernemen. Het heeft de volledige steun van de regering en is opgenomen in het 25-jarige milieuplan. Het zal grote retailers, merken en leveranciers van plastic verpakkingen betrekken bij ambitieuze doelstellingen om:
  • Onnodige en problematische verpakkingen en plastic producten te elimineren;
  • Te waarborgen dat alle plastic verpakkingen in de praktijk recyclebaar zijn (niet alleen technisch mogelijk); en
  • Waar mogelijk gerecycled plastic in hun verpakkingen en producten te gebruiken.
Macpac hoeft geen 25 jaar te wachten. We houden ons al aan deze plannen en doen dit al jaren. Dus, kom op: laten we het nu allemaal volgens de regels gaan doen. We hebben maar één wereld die we delen en we moeten het allemaal respecteren."

Voor meer informatie:
Macpac Limited
Barton Road
Heaton Mersey Industrial Estate
Stockport
SK4 3EG
Tel: 0161 4421642
Email: info@macpac.co.uk
www.macpac.co.uk
Publicatiedatum: