Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kan Griekse tuinbouwsector het land uit financiële crisis halen?

Fotoverslag Freskon 2018

Na de openingsceremonie van de Freskon vakbeurs van dit jaar vertelde de heer Tsironis, plaatsvervangend minister van Plattelandsontwikkeling en Voeding, dat de landbouw de belangrijkste pijler is die het land ondersteunt om de financiële crisis te boven te komen. Hij voegde er wel aan toe dat de sector nog heel wat in te halen heeft als het aankomt op technologische expertise en agro-logistiek. 



Klik hier voor het fotoverslag van Freskon 2018.

Freskon blijft groeien. Dit jaar waren er 210 exposanten ten opzichte van 191 in 2017. Tot de bezoekers behoorden Europa's grootste retailketens en standhouders uit 22 landen. Daarnaast werden er 2.500 ontmoetingen georganiseerd met 150 buitenlandse kopers uit 31 verschillende landen. 



Standhouder Mariana Miltenova, van de Bulgarian National Horticultural Union, vertelt dat hoewel het geweldig is om met een stand op de beurs aanwezig te zijn het grootste voordeel van het evenement de ontmoetingen met deze zogenaamde 'hosted buyers' zijn. "Dit is voor ons een geweldig manier om het beste uit deze beurs te halen en nieuwe partners te vinden."



Hoewel de Griekse markt nog altijd als vrij traditioneel beschouwd wordt, nemen de invloed van sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram steeds verder toe en dit was in verschillende stands dan ook goed terug te zien. Bio, exotische AGF en 'superfoods' zijn in opkomst in Griekenland, hoewel het marktaandeel van deze categorieën nog bescheiden is omdat de prijzen veelal buiten het bereik van de gemiddelde Griekse consument liggen. Nu steeds meer telers echter een gokje wagen met nicheproducten, biedt dit hen een product met toegevoegde waarde om de internationale markt mee te betreden 

Klik hier voor de foto's van Freskon 2018.



Het Griekse Bogdanis is hier een goed voorbeeld van. Het verkoopt exoten, eetbare bloemen en versgesneden slamelanges uit Italië op de Griekse markt en in omliggende Balkanlanden, zoals Roemenië en Bulgarije. Het bedrijf zag Freskon als de gelegenheid bij uitstek om twee van haar nieuwe producten te introduceren die zij graag in het supermarktschap zouden zien staan: een pasta van courgettes, wortelen en bieten en een verse kruidentheemelange met eetbare bloemen. Farm Vezyroglou is een ander voorbeeld. Dit bedrijf maakt luxe slamelanges met babyleaf, waaraan zij geleidelijk ook baby-boerenkool toevoegt om de consument over te halen een gokje te wagen en eens iets nieuws te proberen. 



Vanaf 1 mei zullen we een speciale sectie aan Griekenland wijden, waarin we extra aandacht besteden aan een aantal van de bedrijven en nieuwe producten die we op de Freskon vakbeurs van dit jaar hebben gezien. Houd ons dus in gaten voor meer informatie!

Klik hier voor het fotoverslag van Freskon 2018.