Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan van den Heuvel, VDH Concept:

"Hersluitbaar label ideaal voor AGF-verpakkingen"

Tholen - Jan van den Heuvel is inmiddels al ruim 30 jaar actief in de wereld van AGF-verpakkingen, waarvan de laatste elf jaar met zijn eigen bedrijf VDH Concept. Hoewel de anti-plastic beweging ontegenzeggelijk actief is, biedt dit volgens hem ook veel kansen om met verpakkingen in te spelen op trends in de markt of die zelfs voor te zijn. "Er blijft een kostenplaatje zitten aan composteerbare verpakkingen, maar als supermarkten het als voorwaarde gaan stellen, zal de markt toch mee moeten."

De verpakkingsgroothandel levert een scala aan AGF-verpakkingen, variërend van kartonnen schaaltjes tot topseal. Onlangs heeft VDH Concept de in de verpakkingssector bekende Hugo Iserief aangetrokken om de foliespecialiteiten verder uit te bouwen. Momenteel promoot het bedrijf volop haar hersluitbare labelverpakkingen in de markt. "Ideaal voor producten als snacktomaten, sla of zachtfruit. Daarvoor hebben we onder meer mogelijkheden met een topsealfolie met 'open/close-label'", vertelt Hugo.


Hugo Iserief en Jan van den Heuvel

"Zweeds onderzoek heeft uitgewezen dat sla in een verpakking met hersluitbaar label, die geopend werd in de koeling, enkele dagen langer vers bleef in de koeling. Met onze verpakking kunnen we prijstechnisch mee en we kunnen ook grote aantallen aan", vertelt Hugo. Dankzij een participatie van VDH Concept in het verpakkingsbedrijf VDHpolska in het Poolse Minsk, 30 kilometer van Warschau, is het bedrijf in staat alle soorten folie te bedrukken en perforeren. Doelstelling is om de komende jaren naast de AGF-sector ook meer andere markten aan te gaan boren.

"Met de hersluitbare labelverpakkingen kunnen we klanten echt van toegevoegde waarde zijn. Zij kunnen zich met een eigen merk echt positioneren met een mooie hersluitbare verpakking met een voorbedrukt label. Voor de AGF-sector is dat redelijk uniek, terwijl deze verpakkingen bijvoorbeeld in de koekjeswereld al redelijk zijn ingeburgerd", vertelt Jan. Het was geen sinecure om de hersluitbare labelfolie te ontwikkelen. "De belijming moet perfect zijn, zodat de verpakking zo vaak als nodig open en dicht kan."


Hersluitbaar label op een sla-verpakking

Het grootste segment voor VDH Concept zijn nog altijd de aardappelverpakkingen. Voor een Finse klant ontwikkelde het bedrijf een 100% composteerbare verpakking op basis van aardappelzetmeel. "Voordeel is dat deze verpakking perfect aansluit op de bestaande verticale en horizontale sluitmachines", vertelt Jan. Waar de product zichtbaarheid bij composteerbare verpakkingen nog weleens te wensen overlaat, heeft VDH Concept een perforatie ontwikkeld, die dit probleem verhelpt. "Ik heb vier jaar naar een oplossing gezocht en kan zeggen dat we de enige ter wereld zijn die het kunnen leveren. Mijn volgende wens is dat er een certificering komt voor voor voedselgeschikte verpakking folies, deels geproduceerd met recyclage plastics. Deze recyclagefolie leveren we reeds enkele jaren voor een Belgische supermarkt.

Over het algemeen vindt de verpakker dat het aantal verpakkingsintroducties nog weleens te wensen overlaat. "Wij moeten onze klanten echt triggeren. Persoonlijk vind ik dat er bij de verpakkingskeuze vaak nog veel te weinig gekeken wordt wat de eindklant nu eigenlijk echt wil. In de tomatensector zie je nu echt innovatieve verpakkingen ontstaan, maar andere producten blijven in mijn optiek echt achter", vertelt Jan. "En bij sommige verpakkingen blijkt dat wij onze tijd vooruit zijn. Zo stonden we in 2007 al met onze stoomverpakking Steamy voor aardappelen op de Interpom, maar was er totaal geen vraag naar. Nu zijn we ruim tien jaar verder en begint de vraag los te barsten."

Voor meer informatie:
Jan Lode van den Heuvel
VDH Concept bvba
Nerviërslei 15
2900 Schoten - België
T: +32-3 685 06 33
F: +32-3 645 75 81
sales@vdhconcept.com
www.vdhconcept.com