Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De 10 van…. Ted Duijvestijn:

"De tuinbouw kan enorme toegevoegde waarde hebben als energieleverancier"

Grodan introduceert Ted Duijvestijn, tomatenteler bij Gebroeders Duijvestijn in Pijnacker. De gebroeders telen op 13,5 hectare tomaten.



1. Even kort voorstellen: wie ben je?
We verkopen tomaten, ja, maar dat is niet de hoofdzaak waar ik mee bezig ben. Misschien is het leuker iets over mezelf te vertellen wat de mensen nog niet weten. Ik ben 53 jaar, getrouwd en vader van twee zoons van 23. Een zoon studeert Bedrijfskunde op Erasmus Universiteit, de ander Werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool.

2. Kun je iets vertellen over de achtergrond van het bedrijf?
30 jaar geleden heb ik, samen met mijn broers, het bedrijf van mijn ouders overgenomen. Dat vond ik niet meer dan logisch. Míjn ouders hadden hún ouders opgevolgd. De tuinbouw is al generaties lang een vaste baken in onze familie. Mijn pad was, als het ware bij mijn geboorte al, uitgestippeld. Het is een onbewuste keuze die je maakt. Toen mijn vader op mijn 15e voorstelde een nieuw bedrijf te starten, zei ik als vanzelfsprekend ja. Tegenwoordig denk je: 'vijftien', dat is toch niet gezond.. maar het was een andere tijd.

Ik wil dat mijn zoons een bewustere afweging maken. Ze voelen zich erg verwant met het bedrijf. Van kleins af aan zijn ze er al bij betrokken en ze draaien al vanaf hun 13e mee. Ik zal ze altijd stimuleren hun horizon te verbreden. Nu ze bijna afgestudeerd zijn, is dit een actueel vraagstuk. Ze zullen die zoektocht naar wat ze willen en wat ze ambiëren, zelf moeten maken. Dat kan heel goed bij een ander bedrijf en buiten de sector.

3. Wat is je rol in de onderneming?

Sinds een paar jaar zet ik als een soort van coach mijn expertise in om anderen te laten groeien. Daarvoor heb ik een aantal coachingsopleidingen gevolgd. In de jaren dat ik bezig was met de opbouw van het bedrijf, is mijn passie om met mensen te werken, naar boven komen drijven. Ik zie veel potentie in mensen en vind het de uitdaging om het beste uit hen te halen. In het bedrijf heb ik een stapje teruggedaan, ik ben niet meer verantwoordelijk voor management- en directiezaken. Wel heb ik de afdeling HRM nog onder mijn hoede.

De rol, die ik nu heb, kon ik creëren door het beleidsdocument Route 2020, dat we acht jaar geleden hebben opgesteld. Dit stappenplan zet de koers uit om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen. Daartoe hebben we een paar belangrijke beslissingen genomen, namelijk het aantrekken van een nieuwe aandeelhouder en een nieuwe directeur van buiten de familie. Daarmee is het nog steeds een familiebedrijf met alle trekken die daarbij horen, maar het is evenwichtiger nu. Het gaat immers om de kwaliteiten van de mensen. Ook voor de derde generatie is het een extra impuls om te laten zien wat je waard bent. Ze zullen net als een ander, moeten solliciteren op een functie. En voor de duidelijkheid: ik zit niet bij dat sollicitatiegesprek.

4. Wat is je belangrijkste drijfveer? Waar haal je je motivatie vandaan?

Het contact met mensen staat voor mij centraal. Daarbij wil ik maatschappelijk van betekenis zijn. Ik vind het belangrijk mijn verantwoordelijkheid te nemen. Daarom zit ik in een aantal besturen, onder andere van Greenport Westport en InHolland. Op die manier kan ik mijn bijdrage leveren aan zaken die er voor mij toe doen, zoals als biobased economy, energietransitie en voedselverspilling.

Ook in een coachende rol jonge agrarische ondernemers empoweren en samen zoeken naar nieuwe verdienmodellen geeft mij veel voldoening. Ik ben sterk voorstander van krachtenbundeling. Als groep kun je zoveel doen wat maatschappelijke impact heeft. Een voorbeeld is voedselprinten, een ontwikkeling, waaraan we als telers, verder kunnen meebouwen. Daar hebben we het over met elkaar.

5. Wat maakt je trots? Waar kijk je graag op terug?
Nou toch wel, dat we de geothermie op ons bedrijf voor elkaar hebben. Deze transitie is nu in volle ontwikkeling. Het is voor mij de bevestiging dat het de juiste keuze is geweest. Het voelt goed dat we acht jaar geleden met onze visie goed zaten.
Wat me ook blij maakt, is dat de verhouding privé en werk steeds beter in balans is. Dat was echt jaren heel veel minder.
En trots ben ik ook omdat ik afgelopen weekend de Amstel Gold Race heb gefietst, 240 km. Ik was vijf weken uit de running vanwege rugklachten en mijn omgeving vond het maar zozo dat ik aan de start verscheen. Ik denk dat een mens veel sterker is dan hijzelf denkt. Met de goede mindset en vertrouwen in jezelf kun je veel.

6. Wat is je ultieme doel?
Gezond oud worden. Daar gaat het leven om. Werken is een mooie aanvulling, maar niet meer het belangrijkste. In de opbouwfase van het bedrijf was dat wel zo. Toen heb ik hard gewerkt en werd heel mijn leven er door beïnvloed. Nu vind ik sociale contacten belangrijk en sporten.

7. Op welk vlak zie je kansen voor de toekomst voor de tuinbouw?
De tuinbouw kan een enorme toegevoegde waarde hebben als energieleverancier. Wij zijn bezig met een project om huizen te verwarmen. Ook op het vlak van gezondheid, liggen kansen voor het grijpen. Door een rol te hebben in voedselprinten kan de sector een bijdrage leveren aan geïndividualiseerd voedsel, voor zieke mensen en sporters. Trouwens voor iedereen.

8. Op welk vlak zie je bedreigingen voor de toekomst van de sector?

Individualisering en bedrijfsopvolging als je daar te laat mee begint. Vijftien jaar voordat je aan stoppen denkt, moet 'bedrijfsopvolging' op de agenda worden gezet. Neem daar strategisch de tijd voor. Zet een stip op de horizon, maak een tijdlijn, noteer actiepunten, pas aan, stel bij, en handel er naar. Houd focus!

9. Wat is jouw belangrijkste tip aan andere tuinbouwondernemers?
Ik heb er drie:
1. Ontwikkel jezelf.

2. Verzamel jonge professionals om je heen, die taken van je kunnen overnemen en helpen.
Ze zijn anders opgeleid, staan anders in het leven, zijn multidisciplinair ingesteld, zijn snel. Maar ze hebben nog wel wat steun en vertrouwen nodig.

3. Sta buiten je eigen kaders.
Leg contacten buiten je eigen netwerk, stap op dingen af, ga gesprekken aan, denk out of the box. Daarmee ontwikkel je jezelf en dat kun je dan weer overdragen aan jonge professionals en daarmee is de cirkel rond.

10. Tot slot: aan wie zou je dit interview willen doorgeven en waarom?
Wie: Pieter Hoogerbrugge, tomatenteler in Steenbergen...
Waarom? Hij is maatschappelijk sociaal betrokken en vakinhoudelijk sterk.

Voor meer informatie:
Duijvestijn Tomaten
www.duijvestijntomaten.nl
info@duijvestijntomaten.nl

Grodan
www.grodan.nl
info@grodan.nl


Publicatiedatum: