Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yuxcellence:

"Smaak en uiterlijk van verleden gecombineerd met moderne kwaliteit"

Consumenten zijn steeds vaker bereid om meer te betalen van een product van hoge kwaliteit. Volgens Ziya Yildiz van de Turkse veredelaar Yuksel Tohum, is deze vraag naar kwaliteit een belangrijke kans voor hedendaagse telers en voor de zgn heirloom varieties, de klassieke rassen. Daarom hebben ze voor dit segment het nieuwe merk Yuxcellence opgericht. 





Yuxcellence
Het kleurenpalet is divers maar elke variant kent eenzelfde opvallende vorm: geribd, als een coeur de boef tomaat. Het is niet het enige waardoor de tomaten opvallen. "Veel hedendaagse variëteiten worden geteeld om hun lange houdbaarheid en niet om aan de kwaliteitsvraag van de consumenten te voldoen - het lijkt alsof houdbaarheid een grotere prioriteit is dan andere factoren," zegt tomatenspecialist Ziya. Volgens het team van het Turkse veredelingsbedrijf Yuksel is dit niet de juiste manier om te werken. "In eerste instantie biedt dit misschien prijsvoordelen, maar uiteindelijk bouwt dit de markt niet op. Er wordt een cirkel van steeds lagere prijzen gecreëerd en uiteindelijk zullen consumenten niet meer willen betalen voor deze producten, waar de focus op houdbaarheid ligt in plaats van kwaliteit." 

Volgens Ziya is in de hedendaagse markt kwaliteit juist wel een belangrijke factor. "Retailers proberen zich juist te onderscheiden met groenten en fruit. Consumenten willen gezonde en de beste producten van de hoogste kwaliteit - en negeren het prijsverschil van zo'n 10%."





Kwaliteit
Yuksel Seeds werkt al langer met deze vraag in het achterhoofd. "We hebben een behoorlijk ambitieus doel voor onszelf gezet: voldoen aan de vraag naar tomaten van hoge kwaliteit. De smaak van het verleden met hedendaagse organoleptische kenmerken. Onze veredelaars brengen vele uren in de kas door om te werken aan rassen met de unieke smaak waar de eindconsument naar op zoek is."

Uit hun genenbank hebben ze verschillende heirloom variëteiten ontwikkeld. "We hebben de basis van moderne rassen in ere gehouden, terwijl we ons specifiek gericht hebben op smaak, kleur, aroma en smaak - en de karakteristieke heirloom kenmerken. Nu zijn deze variëteiten verenigd onder het Yuxcellence merk, waardoor ze herkenbaarder zijn voor telers, partners en consumenten." 






Ouderwets en modern
"Wij zijn ervan overtuigd dat consumenten het recht hebben om gezonde, verse producten van goede kwaliteit te kopen. Bovendien kunnen kwekers dankzij de Yuxcellence variëteiten hun inkomen op de huidige competitieve markt verhogen. Producten van een hoge kwaliteit op een duurzame manier telen, is de sleutel tot succes voor telers van over de hele wereld. Daarom is ons antwoord voor de markt: Yuxcellence."



Voor meer informatie:
Yüksel Tohum
Ziya Yildiz
T: +90 242 461 23 93
C: +90 532 414 00 17
F: +90 242 461 23 46
ziya@yukseltohum.com
info@yukseltohum.com
www.yukseltohum.com
Publicatiedatum: