Ton schat in dat de concurrentie met Spanje eind april over is en de handel in Nederland goed op gang zal komen. Op dit moment valt er nog niet veel te verdienen met Hollandse bloemkool. "De retail wil 'zessen' bloemkool en daar valt nog wel een goede prijs voor te maken maar de prijs in de 'achtenhandel' ligt op een laag niveau", vertelt Ton. Wanneer Spanje wegvalt, zullen de prijzen volgens hem wel aantrekken.
"Bloemkool is nog altijd een populaire groente om te verkopen. De retail wil het graag in de schappen en het is ook een product waar je veel acties mee kunt doen. We zien wel dat het consumptieniveau is terugloopt", vertelt Ton. Aan de aanbodkant is het aantal hectare met bloemkool iets gekrompen maar stabiliseert nu.
Specialties in bloemkool blijven nog steken in een nichemarkt. "Over twee weken starten we met Romanesco. Ook telen we al jaren oranje, groene en paarse bloemkool. Deze komen vanaf juni beschikbaar. Het blijven kleine volumes, hoewel het iets lijkt aan te trekken", besluit Ton.
Voor meer informatie:
Ton Slagter
Fa. P.N. Slagter
acm.slagter@quicknet.nl
www.bloemkool-westfriesland.nl