Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sweet Palermo Congress

Ontwikkelen van een merk sleutel voor succes

De vierde editie van het Sweet Palermo Congress vond op dinsdag 10 april 2018 in Almeria, Spanje plaats. Het event word georganiseerd door zaadbedrijf Rijk Zwaan en bijgewoond door ongeveer honderd telers, coöperaties en handelaars uit heel Europa. Sprekers uit onder meer Duitsland, Spanje en Nederland deelden hun inzichten over onderwerpen zoals de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de Europese paprika, trends in de retail en de foodservice en meer informatie over de steeds groter wordende collectie Sweet Palermo-producten.



Alberto Cuadrado Salmerón, ketenmanager bij Rijk Zwaan, opende het congres. Anne Mansky van marktonderzoekspecialist GfK Duitsland volgde toen met een overzicht van de retailmarkt in Duitsland. Ze noemde de toenemende aandacht van retailers voor topkwaliteit verse producten: "Het is belangrijk voor een verkoper om een ​​aantrekkelijke groenten- en fruitpresentatie te hebben. Dat bepaalt namelijk de hele uitstraling van de winkel." De interessante consumentengegevens van GfK gaven de puntpaprika als duidelijke trend aan: het puntpaprika aandeel in de paprikacategorie is van ongeveer 10% in 2013 tot bijna 15% tegen het einde van 2017 gestegen met de rode puntpaprika als favoriet. "In Duitsland zijn de goedkope supermarkten de pioniers van de puntpaprika's. Ze nemen al bijna een vijfde van alle paprika's voor hun rekening en dit zal alleen maar verder stijgen. Dit toont aan dat er een groot potentieel is voor Sweet Palermo en niet alleen voor discounters," besloot ze.



Aurelio del Pino González, algemeen directeur van de vereniging van Spaanse supermarktketens (Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados/ACES), benadrukte Annes woorden met betrekking tot het belang van de versafdeling voor detailhandelaren: "Supermarkten besteden meer aandacht aan de groenten- en fruitafdeling omdat dat leidt tot meer loyale consumenten." Hij noemde ook de branding- en differentiatiemogelijkheden in de paprikawereld:" Merkontwikkeling is een sleutelelement. Bij tomaten zie je bijvoorbeeld al veel verschillende types en dat zou bij paprika's ook zo moeten zijn."



Andere sprekers op het evenement zorgden voor een bredere Europese - en zelfs wereldwijde - focus. Heleen van Rijk-Wassenaar's overzicht van het recente onderzoek van Rijk Zwaan naar de paprikamarkt in het VK werd gevolgd door een presentatie door Víctor Cegarra Sánchez, ketenspecialist bij Rijk Zwaan, die het publiek informeerde over de Europese expansie van Sweet Palermo. "In Oost-Europa staan ​​supermarkten meer open voor het gebruik van merkverpakkingen. Dit is een geweldige kans om merken zoals Sweet Palermo in de markt te zetten, "verklaarde hij.



Marianne van der Gragt van New Green Overseas deelde haar ervaringen met betrekking toto de introductie van Sweet Palermo in Japan. De sleutel was mensen te laten zien hoe ze de veelzijdige zoete puntpaprika een deel van hun dagelijkse eetgewoonten konden maken. "Om een ​​consument te overtuigen Sweet Palermo te proberen, moet je een consumptiemoment creëren. Toen we dat eenmaal gedaan hadden, waren de Japanners overtuigd."



Cindy van Rijswick van Rabobank Research Food and Agribusiness plaatst de dingen in een breder industrieel perspectief door een meer algemeen beeld te geven van de ontwikkelingen in de foodservice- en online markten. "De consumptie van groenten door foodservice neemt op indrukwekkende wijze toe. Het is een goed teken dat restaurants en andere foodservicekanalen steeds meer groenten zijn gaan gebruiken," merkte ze op. Ondertussen groeit het online detailkanaal heel hard. Aldus Cindy: "We verwachten dat dit kanaal in 2029 meer dan 20% marktaandeel zal beslaan. Digitalisering leidt tot grote veranderingen in zowel retail als foodservice. De opkomst van nieuwe verkoopkanalen en nieuwe manieren om met klanten in contact te komen, zal de markt veranderen, inclusief de groente, "merkte ze op.

Florent Rezeau, Crop Coordinator bij Rijk Zwaan, rondde het evenement af en presenteerde de nieuwste Sweet Palermo teeltactiviteiten. "We breiden het assortiment van de Sweet Palermo types verder uit. Onze teeltdoelen zijn gericht op zoetheid, vorm, rendement en nieuwe kleuren. "Tegen het einde van het succesvolle evenement hadden de Sweet Palermo partners uit heel Europa een frisse kijk op de markt gekregen en zijn ze geïnspireerd om samen te blijven doorwerken aan het boosten van de paprika, geholpen door het merk Sweet Palermo.

Bron:
www.sweetpalermo.com

Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com
Publicatiedatum: