Alberto Cuadrado Salmerón, ketenmanager bij Rijk Zwaan, opende het congres. Anne Mansky van marktonderzoekspecialist GfK Duitsland volgde toen met een overzicht van de retailmarkt in Duitsland. Ze noemde de toenemende aandacht van retailers voor topkwaliteit verse producten: "Het is belangrijk voor een verkoper om een aantrekkelijke groenten- en fruitpresentatie te hebben. Dat bepaalt namelijk de hele uitstraling van de winkel." De interessante consumentengegevens van GfK gaven de puntpaprika als duidelijke trend aan: het puntpaprika aandeel in de paprikacategorie is van ongeveer 10% in 2013 tot bijna 15% tegen het einde van 2017 gestegen met de rode puntpaprika als favoriet. "In Duitsland zijn de goedkope supermarkten de pioniers van de puntpaprika's. Ze nemen al bijna een vijfde van alle paprika's voor hun rekening en dit zal alleen maar verder stijgen. Dit toont aan dat er een groot potentieel is voor Sweet Palermo en niet alleen voor discounters," besloot ze.
Aurelio del Pino González, algemeen directeur van de vereniging van Spaanse supermarktketens (Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados/ACES), benadrukte Annes woorden met betrekking tot het belang van de versafdeling voor detailhandelaren: "Supermarkten besteden meer aandacht aan de groenten- en fruitafdeling omdat dat leidt tot meer loyale consumenten." Hij noemde ook de branding- en differentiatiemogelijkheden in de paprikawereld:" Merkontwikkeling is een sleutelelement. Bij tomaten zie je bijvoorbeeld al veel verschillende types en dat zou bij paprika's ook zo moeten zijn."
Andere sprekers op het evenement zorgden voor een bredere Europese - en zelfs wereldwijde - focus. Heleen van Rijk-Wassenaar's overzicht van het recente onderzoek van Rijk Zwaan naar de paprikamarkt in het VK werd gevolgd door een presentatie door Víctor Cegarra Sánchez, ketenspecialist bij Rijk Zwaan, die het publiek informeerde over de Europese expansie van Sweet Palermo. "In Oost-Europa staan supermarkten meer open voor het gebruik van merkverpakkingen. Dit is een geweldige kans om merken zoals Sweet Palermo in de markt te zetten, "verklaarde hij.
Marianne van der Gragt van New Green Overseas deelde haar ervaringen met betrekking toto de introductie van Sweet Palermo in Japan. De sleutel was mensen te laten zien hoe ze de veelzijdige zoete puntpaprika een deel van hun dagelijkse eetgewoonten konden maken. "Om een consument te overtuigen Sweet Palermo te proberen, moet je een consumptiemoment creëren. Toen we dat eenmaal gedaan hadden, waren de Japanners overtuigd."
Bron:
www.sweetpalermo.com
Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com