Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
4e Sweet Palermo Congres

"Marktaandeel puntpaprika bedraagt al bijna 15%"

Afgelopen dinsdag 10 april vond het 4e Sweet Palermo Congres plaats, georganiseerd door zaadbedrijf Rijk Zwaan. In het Wetenschappelijk-Technologisch Park van Almería (PITA) kwamen bedrijven van de Sweet Palermo®-partnergroep samen om kennis uit te wisselen en een actueel overzicht van de markt verkrijgen.




Sprekers afkomstig uit heel Europa analyseerden samen de ontwikkelingen op de markt, deelden ervaringen uit en stelden nieuwe samenwerkingsstrategieën voor om het Sweet Palermo project te doen groeien.

 
Alberto Cuadrado Salmerón, chain manager van Rijk Zwaan in Spanje, begon met de presentatie van de resultaten van de enquête die voor aanvang van het congres afgenomen was bij de genodigden. De belangrijkste conclusie was dat "de onderscheidende smaak van Sweet Palermo de grootste kracht van het product is", een bemoedigende boodschap in het kader van de algemene doelstelling om de paprika-categorie te promoten met Sweet Palermo.



Anne Mansky, van het Duitse marktonderzoeksinstituut GfK, bood een algemeen overzicht van de situatie in Duitse supermarkten. Hij noemde het belang van kwaliteit voor verse producten. Binnen het segment van groenten is paprika de tweede in waarde, na de tomaat. Uit consumentengegevens blijkt dat de consumptie van puntpaprika een zekere trend vormt binnen de paprika-categorie: het marktaandeel van de puntpaprika is gestegen van 10 % in 2013 naar bijna 15 % eind 2017. "Deze gegevens bevestigen het groeipotentieel van Sweet Palermo op de Duitse markt".
 
Aurelio del Pino González, algemeen directeur van de Vereniging van Spaanse Supermarktketens, herhaalde de boodschap van Anne over het belang van verse producten, iets waar supermarkten steeds meer aandacht aan besteden. Ook noemde hij het belang van differentiatie in de paprika-categorie. "De ontwikkeling van het merk is essentieel. In de promotie moet aandacht worden besteed aan het genot, het gemak en de gezondheid van het product". Sweet Palermo zal een campagne opzetten om naamsbekendheid te genereren binnen sociale netwerken.
 
Heleen van Rij-Wassenaar, marketing specialist van Rijk Zwaan, presenteerde een onderzoek over de markt voor paprika in het Verenigd Koninkrijk. Víctor Cegarra Sánchez, chain specialist van Rijk Zwaan in Spanje, sprak over de uitbreiding van Sweet Palermo in Europa. "In Oost-Europa staan supermarkten meer open voor het gebruik van merkverpakkingen. Dat biedt een geweldige kans voor de positionering van Sweet Palermo".

Met betrekking tot verder weg gelegen markten deelde Marianne van der Gragt van New Green Overseas haar ervaring over de introductie van Sweet Palermo in Japan. "Het was van essentieel belang om de consument te laten zien hoe het product kon worden opgenomen in het dagelijkse eetpatroon", legde ze uit. "Om een consument te overtuigen moet er een consumptiemoment gecreëerd worden. Toen we dat eenmaal gedaan hadden, waren de Japanners overtuigd".
 
Cindy van Rijswick van Rabobank Food en Agribusiness Research sprak over de online marktontwikkeling. "Het online kanaal groeit zeer snel, we verwachten dat het internet segment tegen 2029 een marktaandeel van 20 % zal hebben. De digitalisering zorgt voor grote veranderingen in zowel de grootdistributie als in de horeca. Het verschijnen van nieuwe verkoopkanalen en nieuwe manieren om met klanten te communiceren zal de markt veranderen", aldus van Rijswick.



Florent Rezeau, oogst coördinator van Rijk Zwaan, sloot af met een presentatie over de nieuwe activiteiten op het gebied van rassenverbetering van de Sweet Palermo. "We breiden de reeks van Sweet Palermo variëteiten nog verder uit. Daarin richten we ons op de verbetering van de smaak, de vorm, het rendement, het leven na de oogst en op de ontwikkeling van nieuwe kleuren paprika".
 
Wilt u meer weten over Sweet Palermo? Kijk op www.sweetpalermo.com of neem contact op met Rijk Zwaan.
 
Publicatiedatum: