Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minitomaten: kleiner formaat, maar smaak blijft het belangrijkst

Tholen - Het aanbod aan tomaten in de supermarkt wordt steeds groter, maar ondertussen lijken de tomaten zelf alleen maar kleiner te worden. Waar komt de drang naar een steeds kleinere tomaat vandaan? Jan van Heijningen van Eminent: "De markt is in voor verandering."


De Tomberry, 's werelds kleinste tomaat

Met een gemiddelde doorsnede van 1 centimeter en een gewicht schommelend tussen de 1 en 2 gram is de Tomberry van Eminent 's werelds kleinste tomaat. De pareltomaat is vanwege zijn maat vernoemd naar een bes. Een formaat dat aanzienlijk kleiner is dan de kleinste cherrytomaten die tussen de 8 en 12 gram uitkomen.

Gewicht
Van Heijningen: "De trend om steeds kleiner wordende tomaten te telen, is eigenlijk al ruim 10 jaar aan de gang. In de loop van de tijd is in de race om zoveel mogelijk kilo's per vierkante meter te oogsten de snoeptomaat in gewicht toegenomen van 10 gram naar 20 gram. Waar je vroeger twee snoeptomaatjes tegelijk in je mond stak, zit nu bij één snoeptomaatje je mond al vol."

Greenco bracht in 2005 als eerste een rode snoeptomaat op de markt onder de naam Tommies. Sindsdien is er aan het gewicht van deze snoeptomaat niets veranderd. Jos van Mil van Greenco: "De Tommies snoeptomaat weegt al jaren gewoon 10 gram." Van Mil vraagt zich af wat de relevantie is van de enorm toegenomen hoeveelheid tomatenvariëteiten in het supermarktschap. "Je kunt tegenwoordig kiezen tussen misschien wel dertig verschillende soorten tomaten, maar voor welk gebruik zijn al die tomaten ontwikkeld?"

Smaak

Afgelopen maand heeft ook Greenco een kleinere tomaat op de markt gebracht. Aan de introductie van Tommies Mini Toppers gingen jaren van ontwikkelingen en onderzoek vooraf. Van Mil: "De Tommies Mini Toppers moesten de helft kleiner worden dan de reguliere Tommies snacktomaatjes, maar daarbij was de smaak leidend. Het zijn kleine tomaatjes met een zoete smaak. Tommies Mini Toppers zijn door het kleine formaat en hun gewicht van rond de vier gram eenvoudig aan gerechten toe te voegen zonder de tomaat door te hoeven snijden. Het wordt hierdoor makkelijker om gezond te eten."


Tommies Mini Toppers in hun kenmerkende verpakking

Kleine, lichte tomaten telen vergt veel arbeid en is daardoor duur, weet Kris Goen van Syngenta. De kleinste tomaat in het assortiment bij Syngenta is de 'Lullaby', een troscherrytomaat van 9 gram. Daarnaast wordt als losse snoeptomaat vooral het ras 'Sweetelle' veel geteeld dat gemiddeld 11 à 12 gram weegt. Goen blijft geloven in de waarde van snoeptomaten van rond de 10 gram en vindt het moeilijk om een voorspelling te maken over de toekomst van de minitomaat. "Niet alle specialiteiten zijn in de wieg gelegd om heel groot te worden, maar eerder had ook niemand het succes van de snoeptomaat verwacht."

Verpakking

De uitdaging is om de consument te overtuigen van de meerwaarde van een kleinere tomaat. Van Heijningen: "Op een gegeven moment zagen wij de trend naar het gemak van een strooibare tomaat die direct over je gerecht gestrooid kan worden. Op het moment dat je vervolgens zo'n tomaatje hebt, breng je het op de markt. Noem het een soort fingerspitzengefühl."



De verpakking van het product speelt in het in de markt zetten van een nieuw product een belangrijke rol. Van Mil: "Maar het allerbelangrijkste is dat het product in de verpakking voldoet aan de verwachtingen die de verpakking schept. De verpakking moet een trigger zijn om het product uit het schap te pakken, maar vervolgens is de smaak leidend. Als de smaak niet bevalt, blijft de consument het product niet kopen."

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Eminent
www.eminentholland.com
j.vanheijningen@eminentseeds.nl



Greenco
www.greenco.nl
j.vanmil@greenco.nl



Syngenta
www.syngenta.nl
kris.goen@syngenta.com