Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Schouw over 20 jaar Schouw Informatisering:

"Altijd halen we met onze klanten de eindstreep"

Tholen - Wie Etten-Leur binnenrijdt, kan niet om het imposante pand van Schouw Informatisering heen. "De gemeente heeft er alles aan gedaan om ons hier te behouden", constateert John Schouw, tevreden. Hij viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als ondernemer en het 20-jarig jubileum van Schouw Informatisering. "De nieuwbouw was een kroon op het werk. Met 300 ERP-implementaties bij foodbedrijven hebben we in die jaren ook wel bewezen een betrouwbare partner te zijn. We zijn misschien niet altijd binnen tijd en budget gebleven, maar we behalen hoe dan ook de eindstreep van een project met onze klanten. Die vasthoudendheid zit in ons DNA. Succes gegarandeerd!"


Liesbeth en John Schouw

"Ik begon 25 jaar terug vanuit huis met het realiseren van boekhoudpakketten voor met name installatiebedrijven. Destijds deden we van alles, zo leverden we ook vaak een computer of het netwerkbeheer erbij. Dat heb ik vijf jaar met mijn vrouw Liesbeth gedaan", blikt John, terug. "Ik was wel toe aan een volgende stap en toen werd ik benaderd door een oude relatie om om een nieuwe software oplossing te zoeken. Dat werd Navision. Het was een mooi grafisch programma en ik zag veel kansen om ermee aan de slag te gaan. Sindsdien zijn we alleen maar gegroeid."

Al vanaf de start van zijn bedrijf is Schouw in de AGF-sector actief. Zo behoorde hardfruitbedrijf Vogelaar Vredehof, net als de toenmalige im- en exportzaak J.P. van den Brink tot de eerste klanten. Inmiddels haalt Schouw Informatisering ruim de helft van haar omzet uit de AGF-sector. Op de vraag hoe het komt dat het aantal automatiseringsspelers in deze sector al jaren stabiel is, antwoordt John: "Dat komt omdat het een sector is met lastige automatiseringsvraagstukken. AGF is met haar variƫteit aan smaken, kwaliteiten en rassen toch lastiger in een systeem te vangen dan pakweg koekjes of toiletpapier. Veel grote jongens hebben het wel geprobeerd, maar hebben de problematiek vaak onderschat en zijn uiteindelijk nooit echt doorgebroken."

John houdt zijn definitie van automatiseren graag simpel: "Wij maken iets sneller dat handmatig goed loopt en veel voorkomt." Voor eenpitters zijn de automatiseringsoplossingen van Schouw dan ook niet gemaakt. "Zolang je de handel achterop een sigarenkistje kan doen, moet je geen systeem aanschaffen. Wanneer het complexer wordt, ondersteunt ons systeem bedrijven in verdere groei. In de begin jaren was traceability een hot item. Van lieverlee konden we partij-afrekeningen in het systeem verwerken vanwege de naadloze aansluiting tussen finance en voorraadbeheer. "

Microsoft-partner
Binnen de Benelux is Schouw Informatisering een preferred Dynamics partner van Microsoft voor de foodbranche. "We richten ons voor 100% op de voedingsmiddelenindustrie met Microsoft technologie vanwege de kwaliteit van de producten en garantie voor doorontwikkeling. Ik ben er blij mee dat we op de Microsoft-technologie kunnen meeliften. Dat levert voor de MKB- en Enterprise-bedrijven waar we ons op richten veel toegevoegde waarde op. We kunnen systemen upgraden, zonder dat de klant er last van heeft."

Standaardpakket of maatwerk? John moet lachen als de vraag wordt gesteld. "Uiteindelijk wil iedereen een standaardpakket, maar past dit ook vaak niet binnen de bedrijfsspecifieke behoeftes. Daarom proberen wij zoveel mogelijk standaard af te dekken, maar de klant ook te ondersteunen waar hij uniek in is. Met Dynamics 365 ERP en CRM als vertrekpunten kunnen klanten hun applicatie uitbreiden en optimaliseren naar hun zakelijke behoeftes. Dat is de kracht van onze oplossing.

Op commerciƫle afdelingen van AGF-afdelingen gaat veel handel nog via de telefoon. Toch stuit dat de automatiseerder niet tegen de borst. "Zeker niet, ik ben overtuigd van het belang van persoonlijk contact. Een webshop kan op het eerste gezicht misschien wel handig lijken, maar zal in de praktijk binnen de AGF-sector veel minder snel werken dan een telefoongesprek met iemand die vakkennis heeft en mijn wensen kent. Anderzijds is er zeker ontwikkeling in de bot-technologie. Ik zou er niet gek van staan te kijken als we er bij ons 30-jarig bestaan volop mee werken."

Blockchain
"Technologisch gezien is er van alles mogelijk. Ik ben ervan overtuigd dat de blockchain-technologie een belangrijke rol in de keten gaat vervullen. Succes valt en staat bij het draagvlak van alle partijen in de keten. Voor nu geldt dat er een technologische belemmering is vanwege de enorme rekenkracht die het vraagt. Ik geloof dat er nog heel veel te automatiseren valt, maar ben ook van mening dat mensenwerk altijd nodig zal blijven", vertelt John. "Onze ambitie is om de komende jaren nog meer in de 'ontzorgingsrol' te kruipen, waarbij we onze klanten tegen een all in-fee volledig ondersteunen op IT-gebied."

"Ik zie de komende tien jaar als een reis, waar we samen met onze relaties instappen, zonder vastomlijnd kader. Daarom zijn we ook met de Food Community gestart om de dialoog aan te gaan. Hiermee gaan we verder dan alleen delen, maar willen we gezamenlijke problematieken aanpakken, zoals het ontwikkelen van bepaalde software aanpassingen en nieuwe functionaliteiten. Wij zijn erg van het draaideur-principe. Zo gebruiken we de kennis, die we bij het ene bedrijf opdoen, ook weer bij een volgend bedrijf. Zolang die deur maar blijft doordraaien, heeft iedereen daar profijt van."

De rol van John binnen de organisatie is het laatste jaar wat veranderd. "Ik ben minder nauw betrokken bij de dagelijkse operatie, maar houd me vooral bezig met de strategie en kom nog graag bij klanten over de vloer. Verder leid ik nog een aantal stuurgroepen." Als grootste uitdaging voor de toekomst ziet hij de vraag naar personeel. "We leiden al sinds 2009 zelf onze ERP food professionals op door middel van een traineeprogramma dat we in huis aanbieden. Van de 125 medewerkers komen er ruim 40 voort uit ons traineeprogramma. We hebben een mooie club mensen en ambitieuze toekomstplannen. Daar hebben we meer mensen bij nodig!"

Voor meer informatie:
John Schouw
Schouw Informatisering
Bredaseweg 172
4872 LA Etten-Leur
+31 76 504 25 20