Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een derde speler in de strijd tussen conventioneel en biologisch

Frankijk: AGF zonder beschermingsmiddelen heeft meest kansrijke toekomst

"Persoonlijk lijkt het me voor de hand liggen dat het beschermingsmiddelvrije assortiment van groenten en fruit een betere toekomst zal hebben dan het biologische assortiment", aldus Olivier Brailly van het Franse Groupe MGD. "Voor een bepaalde klasse mensen zijn conventionele groenten en fruit bijna duivels, hoewel overal in Europa echt gevaarlijke middelen al verboden zijn." Voor de niet-ingewijden blijft het biologische assortiment relatief vaag. "Het beschermingsmiddelvrije assortiment zorgt er op haar beurt vooral voor dat het geen bedreiging vormt voor onze gezondheid. Dit productassortiment is het meest herkenbaar. Bovendien zit het tussen biologisch en conventioneel in wat imago en prijzen betreft."


De MGD Group brengt het PSD-distributieplatform in Rungis samen met het bedrijf Montfort et Fils in Bretagne. Dat is de toonaangevende exporteur van merken zoals Prince de Bretagne. In 2017 nam de MGD Group ook Valrevel over in de Provence, een teeltbedrijf dat gespecialiseerd is in sla, steenfruit en meloenen.

"Onze meloenen worden allemaal geteeld in de Provence. De Provence heeft een imago van versheid, kwaliteit en zon. We exporteren meloenen voornamelijk naar Belgiƫ, omdat de Belgen erg dol zijn op de zoete smaak." De tomaten van de MGD Group worden meestal in Frankrijk verkocht. "Hoewel Belgische tomaten als minder goed worden beschouwd dan Franse tomaten, eten Belgen toch vooral Belgische tomaten. Ik denk dat dit komt door hun chauvinistische kant."



De MGD-groep biedt een uitgebreid assortiment tomaten, zoals de groene zebra en de ananastomaat. "De marktomstandigheden waren geweldig, het weer veroorzaakte een lichte vertraging in de oogst, maar dit was minder dan verwacht. De vraag is niet gedaald en in tegenstelling tot de verwachtingen kunnen we een breed aanbod bieden."



Olivier selecteert producten op basis van 80/20 principe. Dat zijn de 20 producten die verantwoordelijk zijn voor 80% van de consumptie. Voorbeelden zijn aardappelen, appelen, bananen, tomaten en sla. "Vroeger volstond het om deze producten tegen de laagste prijs aan te bieden, maar er ontstaat hoe langer hoe meer keuze en selectie in dit assortiment. De producten zijn mooier en meer kwalitatief dan voorheen en het premium assortiment groeit enorm. De producten worden meer en meer herkenbaar gemaakt, ze hebben labels als "geen pesticiden" en dergelijke. Voor ons bedrijf staat kwaliteit voorop en het voorrang geven van kwaliteit en versheid heeft zijn prijs. Gelukkig ontwikkelt de trend zich in een richting in ons voordeel."

Olivier voegt eraan toe dat consumenten willen dat de keten transparant is. "Ze willen weten hoe het product in de winkel is beland. Het is naar mijn mening niet ondenkbaar dat consumenten op een dag hun producten rechtstreeks bij de teler kopen."



Voor meer informatie: 
Groupe MGD
Olivier Brailly
+336 73 45 48 58

Publicatiedatum: