Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Afgekeurde groenten in dips en humus
Tholen – "Op dit moment leveren we aan Colruyt, maar we zijn nu opzoek naar partners in andere Europese landen", vertelt Helena Gheeraert, oprichter van Wonky. Wonky is een producent van groentendips en humus die bestaan uit 'geredde' groenten. De groenten zijn afkomstig van voedselverwerkende bedrijven en versnijderijen die verkeerde of ongelijk gesneden groenten niet meer kunnen gebruiken. "De afgekeurde groente is voor dergelijke bedrijven niet meer bruikbaar, maar voor ons is deze perfect. De kwaliteit van deze groenten is erg goed en voor onze dips maakt het niet uit hoe de groente is gesneden."
Het idee om groenten te redden is in 2016 ontstaan toen Helena erachter kwam hoeveel voedsel er wordt verspild. "Ik heb onderzoek gedaan naar voedselverspilling en ben zo uitgekomen bij voedselverwerkende bedrijven. Deze bedrijven hadden veel zij- en reststromen die omwille van esthetische kwaliteitseisen weggegooid werden," aldus Helena. Voor het produceren van de dips is het belangrijk dat er een constante stroom van groenten is. Dit is het geval bij voedselverwerkende bedrijven. Wonky werkt samen met Syros, die de producten verpakt en deze ook op de markt brengt. "Syros heeft een grote schaalcapaciteit en werkt veel samen met buitenlandse retailers. Samen met deze partij gaat Wonky proberen ook buitenlandse retailers aan te spreken met de producten.
Op dit moment liggen er vier soorten dips en humus bij Colruyt in het schap, maar het bedrijf is bezig het assortiment uit te breiden. "We zijn bezig om naast België ook aan retail in andere Europese landen te gaan leveren. Ook zijn we op zoek naar partijen die onze visie delen en het belangrijk vinden om duurzame producten te verkopen. Ons doel is zoveel mogelijk groenten redden, maar ook zoveel mogelijk mensen van de dips laten genieten", besluit Helena.