“Geconditioneerd transport is vaak klantspecifiek”
Meer dan koeling
"Geconditioneerd transport is vaak klantspecifiek", vertelt Ralph Maas, accountmanager bij Carrier. "Zo zijn er bedrijven die stadsdistributie doen en met steeds strenge wordende milieueisen te maken krijgen op het gebied van uitstoot en geluid. Zit je als transporteur veelal in het buitenland en rijd je met een motorwagen-aanhanger combinatie en vervoer je bollen, bloemen en planten, dan is een koeling die regelt op o.a. relatieve vochtigheid van groot belang. Met name voor deze groep kwetsbare goederen is het motor aangedreven systeem een uitkomst. Een nauwkeurige en constante temperatuurbeheersing in beide laadbakken is wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat dit 'vers' product onder de beste condities bij de klanten terecht komt. In beide gevallen levert een TRS systeem aanzienlijke voordelen op."
Emissiearm
Het elektrisch en daarmee stil en emissiearm koelen van ladingen vindt steeds meer opgang. Emissiearm omdat de schone EURO 6 trucks natuurlijk wel moet rijden. Dus in die zin ligt het voor de hand te kijken naar alternatieven en is deze samenwerking van Carrier met TRS niet verwonderlijk.
De samensmelting tussen beiden en daarmee de overdracht van klanten is nu min of meer voltooid, vertelt Ralph. "Ik heb Noord-Holland en de Flevopolder in mijn portefeuille. We hebben daar toevallig veel klanten, die, iets minder toevallig, ook vaak in de bloemen zitten. Veel bedrijven aldaar zijn natuurlijk geïnteresseerd in manieren om hun transport en bijbehorende koeling goed en duurzaam geregeld te hebben en die kunnen wij goed bedienen."
Markt in beweging
"In de markt is de hoeveelheid op de trekker/motor aangesloten koelmotoren nog relatief klein, maar deze markt raakt steeds meer in beweging. De koelmachines van TRS maken gebruik van zogenaamde Eco-drive powermodule, een hydraulisch systeem dat 380V levert. Het aandrijven van een koelmachine is één van de vele toepassingen waarvoor de Eco-drive powermodule wordt gebruikt. Een TRS systeem is dus duurzamer en stiller."
Combi oplossingen
Concurrentie een stapje voor blijven, lukt naar eigen zeggen aardig. Met het assortiment uit beide bedrijven zijn er sinds geruime tijd ook gecombineerde oplossingen mogelijk. Met de Eco-drive powermodule kan gedurende de rit een conventionele koelmachine net zo gemakkelijk elektrisch draaien, waarbij de dieselmotor op zijn beurt automatisch afschakelt. Is er op enig moment geen 380V voorhanden, dan neemt de dieselmotor het weer over en kan men blijven doorgaan met koelen of verwarmen.
Vanuit Carrier is het zoeken van samenwerking met, en de uiteindelijke overname van TRS, een logische stap naar de toekomst. "Bovendien: TRS was altijd Nederlands. Had je in het buitenland pech onderweg, dan had je een probleem. Met Carrier is er een wereldwijd servicenetwerk, dus kunnen we chauffeurs overal ter wereld te hulp schieten."
Voor meer informatie:
Carrier Transicold Netherlands BV
Ralph Maas, Account Manager Noord-Holland
M: +31(0)612465901
E: Ralph.Maas@carrier.utc.com
www.carrier.com