Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Voorjaarsproducten nog steeds typische hardlopers
Veel vraag naar asperges en aardbeien rond Pasen
Asperges en aardbeien zijn nog steeds met afstand de meest populaire producten voor Pasen. Hoewel Pasen dit jaar relatief vroeg valt en het weer in de meeste regio's nog winters is, staan de typische voorjaarsproducten reeds in de focus bij de klanten. Wat omzet betreft is de paashandel in Duitstalige gebieden zelfs vergelijkbaar met kerst, bevestigen de groothandelaren in een kleine rondvraag.
Productschaarste
"Door de sneeuw en omdat Pasen dit jaar zo vroeg valt, hebben we een zeer hoge omzet'', vertelt Stefan Seidemann, eigenaar van het gelijknamige bedrijf in Innsbruck. De groothandel bevindt zich centraal in een belangrijk wintersportgebied, waardoor de clientèle vooral uit de lokale hotellerie en andere gastronomiebedrijven bestaat. Asperges zijn ondanks de schaarste aan Duitse producten reeds een belangrijk pijler, aldus Stefan. "Duitse asperges uit verwarmde teelt zijn momenteel nog heel duur, de prijs ligt rond de 20 euro per kilogram. Daarom nemen we nu asperges uit Italiaanse en Griekse teeltgebieden af, die we in grote hoeveelheden aan kunnen bieden. De kiloprijs hiervan bedraagt vergeleken bij Duitse asperges ongeveer de helft.''
In de distributieruimte van de firma Seidemann
Daarnaast horen ook de lokale specialiteit daslook en importaardbeien uit Italië en Spanje tot de hardlopers tijdens de periode voor Pasen. Stefan: "Rond kerst verkopen we natuurlijk hoofdzakelijk exoten en diens betekenis is rond Pasen klein. Daarvoor in de plaats is er echter veel vraag naar de speciale voorjaarsproducten. Desondanks kan men Pasen qua omzet absoluut met kerst vergelijken.''
Het verkoopareaal van Haegeli AG
Cherrytomaten en basisproducten
Ook Marco Haegeli - eigenaar van het gelijknamige bedrijf en groothandelaar op de 'Engrosmarkt Zürich' - bevestigt de uitspraken van zijn Oostenrijkse collega. "We verkopen momenteel grote hoeveelheden Nederlandse en Duitse asperges, evenals importaardbeien uit Spanje en Italië. Door de kou en de bijpassende productschaarste zijn de prijzen op een hoog niveau. Datzelfde geldt ook voor Italiaanse Sanguinelli-bloedsinaasappelen, waar momenteel eveneens relatief veel vraag naar is. Daarnaast zijn de Siciliaanse Ramato-cherrytomaten een populair product bij ons: deze verkopen we momenteel heel veel in de week voor Pasen.''
Eigenaresse Anke Ulrich van Gartenbote Gera merkt eveneens een grote vraag naar aardbeien en asperges op. "We hebben Duitse en Griekse producten in het assortiment, maar uit beide teeltgebieden is het moeilijk om producten te krijgen. Ook Nederlandse komkommers uit de kassen en producten zoals spinazie, peterselie en bieslook staan momenteel in de focus bij onze klanten.''