Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische markten meer in trek

Tholen - De laatste vijf jaar is het aantal marktkramers in België met 3,8 procent toegenomen. Dat blijkt uit een analyse van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen). Markten zijn de laatste jaren weer een stuk hipper geworden en vinden ook vaker op zaterdag en zondag plaats, zodat wie tijdens de week werkt, meteen alle nodige boodschappen op de markt kan doen, wat vooral een voordeel is voor jonge gezinnen. Ouderen weten de markt nog altijd goed te vinden. Voor hen is de markt vaak een belangrijk sociaal moment. Problematisch is wel dat er steeds meer plaatsen voor marktkramers sneuvelen. Steden en gemeenten brengen bij de herinrichting van hun pleinen en straten steeds meer verfraaiingen aan, zoals bomen, struiken, zitbanken en zo meer, waardoor er minder ruimte is voor de marktkramers. Ook de financiële implicaties, die de kilometerheffing met zich meebracht, zijn niet min en dan is er nog de opkomst van de harddiscounters in non-food.


De markt in Tienen, een Belgische stad die zich op de kaart wil zetten als Stard der Markten, foto gemeente Tienen

Stad der markten
Schepen Gijsbrecht Huts van de stad Tienen maakt zich sterk voor de marktkramers in zijn stad die verplaatst werden wegens werken aan de Grote Markt. "Tienen heeft een jarenlange traditie van markten. Komende tijd gaan wij aan de slag met de herinrichting van de Grote Markt, wat veel overlast zal geven voor de marktkramers. Voor die geplande werken hebben we samengezeten met de marktkramers, zodat zij ook hun inbreng hadden. Begin mei gaan we proberen een promotionele activiteit te organiseren, een beetje om de bevolking er terug op te wijzen dat de markt opnieuw op haar vertrouwde locatie staat. Verder organiseren we, in samenwerking met de handelsvereniging, ook enkele promotionele activiteiten zoals een braderie etc. 
Door onze stad terug op de kaart zetten als 'stad der markten' hopen we extra toeristen en mensen uit de regio aan te trekken. We studeren ook of het eventueel mogelijk is om marktkramers deels te compenseren voor de verplaatsing die straks nodig is. Een ander doel is om een nieuwe generatie enthousiast te maken die het gaat overnemen. We zien toch dat het beroep vergrijst."
 
In Tienen zijn er markten op drie verschillende dagen: dinsdag, vrijdag en zondag. "Dit willen we mogelijk gaan uitbreiden met streek- en bioproducten en evenementen organiseren met themamarkten. De markten op dinsdag en vrijdag zijn reguliere markten met een groot aanbod aan voedingsmiddelen. Er zijn 122 kramen met een abonnement. Het AGF-deel is redelijk goed ingevuld, er zijn wekelijks 7 marktkramen met groenten en fruit. In de zomer breidt het aantal kramen fors uit maar we hanteren hier wel een quotum om onderlinge concurrentie tegen te houden."
 
One-stop-shop
De NSZ ziet verschillende redenen voor het feit dat het aantal marktkramers meer dan stand houdt. Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw zeer in trek zijn. Op een markt zijn diverse producten, van originele voedingswaren tot textiel, geconcentreerd en net die concentratie maakt het voor de consument aangenaam. Een markt is eigenlijk een 'one stop shop', maar dan in open lucht. De kracht zit hem in de combinatie van food en non-food. Echter, net als in Nederland, zien ze in Tienen dat met name de non-food marktkramers onder druk staan. Door discounter Action bijvoorbeeld, die bevindt zich in het nabijgelegen Sint-Truiden, maar gezien het feit dat die dagelijks open zijn, vinden mensen sneller hun weg naar daar. Ook door het feit dat bijvoorbeeld supermarkten ook steeds vaker goedkopere producten (inclusief textiel) aanbieden maakt de druk op non-food marktkramers groter, vertelt Huts. Dat is dus een zorgelijke ontwikkeling voor de markten.

Kilometerheffing is een zorg
Een andere zorg is de kilometerheffing voor wagens van meer dan 3,5 ton die een extra financiële aderlating voor marktkramers is. De Vlaamse regering wil niet voorzien in een uitzondering voor marktkramers. Het NSZ dringt daarom aan op de introductie van een subsidie voor marktkramers die investeren in milieuvriendelijke marktwagens en daardoor een lagere kilometerheffing zouden moeten betalen. Die subsidie is niet alleen goed voor de marktkramers zelf, maar ook voor het leefmilieu.