Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
StC International:

“Onze telers kiezen voor direct zaken doen met de klant”

Tholen - "Wij koppelen teler en klant direct aan elkaar," vertelt Jan van der Kaden van StC International. Het jonge bedrijf richt zich op de verkoop van glasgroenten en streeft daarbij een duidelijk doel na: een korte, transparante keten. "Wij nemen de teler mee de keuken in zodat zij betrokken worden bij het verkoopproces."

Loods
In tegenstelling tot wat je misschien bij een handelsbedrijf zou verwachten, heeft StC geen loods. Dat is een bewuste keuze. Jan: "Voorraad is voor ons geen doel, alleen een middel. Wij zorgen ervoor dat het product direct bij de teler geladen kan worden. Verser kan niet en daarnaast houden wij zonder loods de kosten laag."


Jan van der Kaden tussen de tomaten bij Tomatenkwekerij Kester

Een klein, hecht team zorgt er voor dat de aangesloten telers zich volledig met de teelt van hun gewas bezig kunnen houden. De medewerkers van StC staan in nauw contact met teler en klant en dragen zorg voor zaken zoals transport en logistiek. Telers geven door middel van een softwaresysteem hun oogstprognoses en hun voorraden door, zodat bij StC aan de hand daarvan de commerciële planning kan worden gemaakt.

Eén op één contact

"Naast monitoring op afstand is er binnen deze korte keten ook veel één op één contact mogelijk", vertelt Jan. "Samen met de teler bepalen wij bijvoorbeeld het verkoopbeleid. De teler heeft bij ons echt een stem. En als de kans zich voordoet, nemen wij onze telers graag ook mee naar onze klant om te zien hoe het product daar ontvangen wordt."


Jan van der Kaden checkt de tomaten voor vertrek

Tomatenkwekerij Kester uit Honselersdijk sloot zich in 2016 als eerste bij StC aan. Samen werd een verkoopstrategie bepaald om de op 7,5 hectare geteelde Merlice trostomaten te vermarkten onder het label Red-Kes.

Assortiment
Toch moet er naast goede service ook een goede prijs gerealiseerd worden, weet Jan met zijn ruime ervaring in de AGF-handel als geen ander. "Wij moeten wel presteren, want uiteindelijk draait het allemaal toch om een goede uitbetaalprijs."

StC kiest er bewust voor niet met de massa mee te gaan. Naast tomatenteler Kester is op dit moment ook auberginekwekerij Zwinkels als partner bij StC aangesloten. "Wij zijn een kleine speler met een uitgebreid Europese netwerk dat veel voordelen met zich meebrengt, onder andere een grote vraag naar onze producten."

Uiteindelijk wil StC een volledig assortiment aan glasgroenten rechtstreeks van aangesloten telers aan de eindklant kunnen gaan bieden. Jan waakt daarbij wel voor te onstuimige groei: "De korte keten en onze transparantie zijn onze kracht en dat moet zo blijven."

Voor meer informatie:
StC International
+31(0)174 75 29 50
www.stcint.eu
info@stcint.eu