Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Ruiter opent Experience Center:

"Met hightech op weg naar de toekomst"

Na maanden hard werken was het gisteren zo ver: het De Ruiter Experience Center opende haar deuren. En hoe? 's Ochtends was de aftrap. Vanaf half 10 verzamelden de gasten zich in de centrale ontvangstruimte. En vanaf de eerste minuut zat de sfeer er goed in. Tijdens de diverse speeches was het gelach, gejuich en applaus niet van de lucht. Joost van Regteren, verantwoordelijk voor het optimaliseren van de testprogramma's, was de voorzitter tijdens het ochtendprogramma.


Ibrahim El Menschawi en Joost van Regteren

Joost: "Voordat onze rassen gecommercialiseerd worden, voeren wij vier jaar praktijktesten uit. Wij vinden het belangrijk dat, vanaf dag één, onze klanten het maximale uit het ras kunnen halen. Doordat we daar uitgebreid de tijd voor nemen, kunnen we ze dat ook aanbieden." Dit streven naar teeltoptimalisatie was de reden waarom dit Experience Center high tech is ingericht. Er hangen in de kas extreem veel sensoren en andere digitale meetapparatuur. Deze data worden gebundeld met de data, die sensoren meten bij een aantal deelnemende telers.. De verzameling gegevens biedt De Ruiter een schat aan informatie en kennis over verschillende rassen. En dat komt de klant ten goede. De Ruiter Seeds heeft (APH) Artificial Precision Horticulture) hoog in het vaandel staan. De Ruiter Seeds is ervan overtuigd dat dit past bij de moderne tuinbouw. Dit wordt de toekomst.



Ibrahim El Menschawi , EMEA Regional Lead, Vegetable Business bij De Ruiter Seeds, straalden het enthousiasme uit: "Wat is dit een mooie dag in de geschiedenis van De Ruiter. Dit is een prachtige dag op een prachtige locatie. Wij zitten met dit Experience Center dicht bij waar "het te doen is". Nederland is nog steeds het land wat gevolgd wordt door tuinbouw wereldwijd. Bovendien hebben
we hier het Improvement Centre en de onderzoekslocatie van Wageningen UR om de hoek. En bovenal zijn we dichtbij onze klanten. Daarnaast is ons eigen hoofdkantoor in Bergschenhoek."



Het panel zit klaar voor de vragen. Pieter van der Stadt, burgemeester van Lanseringerland is, net als alle De Ruiter personeelsleden, blij met en trots op het De Ruiter Experience Center. "Wij wonen in een gebied wat bekend staat om de innovatiekracht voor de glastuinbouw." Zijn collega Albert Abee, wethouder van Lansingerland, benadrukt het economische belang van deze innovatiekracht. Hij benoemt het belang van samenwerking tussen partijen. "Samen kom je verder dan alleen."



Paul Zantman, één van de eigenaren/ telers van het Experience Center, werd gevraagd wat hem bewoog om in dit avontuur te springen. Dat was geen lastige vraag. Paul heeft al jarenlang een prettige samenwerking met De Ruiter Seeds. Dat is een goede basis. Bovendien vindt hij het aspect van het contact met zo veel verschillende partijen persoonlijk erg interessant. Omdat het een bijzonder project is, was het in het begin natuurlijk wel spannend. "Uiteindelijk is het allemaal meegevallen."



Juan Ferreira, Global Vegetable Lead, Crop Protection Lead en verantwoordelijk voor Applied Solutions voor De Ruiter Seeds, ziet het belang van deze onderzoekslocatie vooral in, om in de toekomst, goed te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar voedsel. Door de technische aspecten van de onderzoekskas, bijvoorbeeld belichting en het grote aantal sensoren, kunnen we innovatie als ons doel benoemen. "Dat moet ook in deze tijd. En dat kunnen we ook."





Sebastian Langbehn, Global Business Lead Vegetables voor De Ruiter, benadrukt de voortrekkersrol van De Ruiter in het algemeen en voor De Ruiter in Nederland in het bijzonder. "De hele wereld kijkt naar ons: van Canada tot Australië."
Jan Kamper is vanaf het begin af aan heel nauw betrokken geweest bij de bouw van dit Experience Center. Ook zijn ogen gaan fonkelen, zodra het over het Experience Center gaat. Het biedt zoveel mogelijkheden. "We staan aan de voet van een nieuw ingeslagen weg. Big data en alles wat daarbij hoort, gaat ons veel brengen. We gaan veel leren. Met deze locatie is dat allemaal mogelijk."


 
Ibrahim El Menschawi, Pieter van der Stads en Paul Zantman openen het officieel. Het aftellen begint … 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 …Vuurwerk. Van harte gefeliciteerd!



Tijdens de rondleidingen gaan we natuurlijk de kas in. Veiligheids- en hygiënevoorschriften worden opgevolgd.



Middagprogramma
In navolging van het ochtendprogramma was er 's middags voor een internationaal gemêleerd gezelschap de mogelijkheid om in het nabijgelegen hoofdkantoor van De Ruiter enkele lezingen bij te wonen en een korte laboratoriumtour te volgen. Terwijl het in het Experience Center inmiddels open huis was voor geïnteresseerden, stak Jan Kamper, Technology Development, van wal in zijn lezing getiteld 'The Digital Plant'.


 
Termen zoals artificial intelligence, machine learning en deep learning passeerden in hoog tempo de revue. Begrippen die bij een steeds breder publiek bekend zijn en die volgens Kamper ook steeds meer hun intrede in de glastuinbouw zullen doen. "Vooralsnog ligt de focus van deze technologieën nog vooral op de landbouw vanwege de aanzienlijk grotere hoeveelheid hectares in verhouding met de glastuinbouw. De opbrengst per hectare is bij de glastuinbouw echter beduidend hoger. Kunstmatige intelligentie kan bijdragen aan het nog verder uitbouwen van deze hoge productie."

Data is daarbij een van de sleutelwoorden. De uitdaging, niet alleen in het De Ruiter Experience Center, maar ook voor individuele telers is volgens Kamper om alle wijdverspreide en alom tegenwoordige data samen te brengen in één platform. Maar daarmee is de klus nog niet geklaard. De data moet vervolgens geschoond worden van ruis en geanalyseerd worden. Kamper: "Het zijn van een data science nerd is daarbij niet genoeg, ook kennis van plantengroei is nodig."
 
De volgende stap is daarna om in plaats van verklaren achteraf, te kunnen gaan voorspellen. De grote hoeveelheid sensoren die alleen al in het Experience Center hangen moet daarbij helpen. En hoewel de verleiding groot is om zoveel mogelijk data uit zoveel mogelijk sensoren tegelijk te bemachtigen, is het volgens Kamper zaak eerst te focussen op het begrijpen van de data uit enkele specifieke sensoren. Bijvoorbeeld data uit sensoren die verdamping op planten meten om daarmee inzicht te krijgen in plantgroei. Langzaam kan dan stap voor stap de hoeveelheid sensoren en data uitgebreid worden zonder het overzicht te verliezen.

Over een jaar hoopt Kamper een dashboard te presenteren met daarin alle data samen, waarna nog weer één à twee jaar later de eerste zinvolle verbanden uit die data zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden. Een Google Glass met glastuinbouwfuncties, zoals geopperd in de zaal, blijft voorlopig toekomstmuziek, alhoewel het volgens Kamper geen rocket science is. "De technologie bestaat al, alleen is er veel tijd en geld nodig voor implementatie in de glastuinbouw."

Na de lezing van Kamper kregen de aanwezigen in drie stands uitleg over de toepassing van diverse technologieën in alle stadia van groentenzaadveredeling.
 

Tommy Stekelenburg, Discovery Genetics, gaf uitleg over DNA-analyse bij groentenzaden

 
Laurens Bakker en Maurine van Haesendonck, allebei van de afdeling Pathology, gingen kort in op ziekteleer

 
Bij de derde stand was er de mogelijkheid om een brixmeter van dichtbij te bestuderen

Na een laboratoriumtour in hygiënische pakken, waarin enkele wetenschappers gepassioneerd vertelden over waar ze zich zoal mee bezig houden, volgde de tweede lezing. Daarin gingen achtereenvolgens Ben Hunter, Ben van den Bosch, Tomás D. Lomas Cano en Kees van Lenning in op de smaak van tomaten. "Smaak staat op nummer één," aldus Tomás D. Lomas Cano, Tomato Breeding. Ondanks toenemende technologische mogelijkheden is het uiteindelijk de mens die de groente eet. Kees van Lenning, Vegetable Quality Laboratory, vertelde daarom over testpanels. Een belangrijke, maar tegelijkertijd ook dure en tijdrovende manier om een goede smaak te kunnen blijven garanderen.
 
 
Ben Hunter, Discovery Genetics, stipte het balanceren tussen smaak en productieverhoging aan

Na afloop kon er nog snel een drankje gedronken worden.

 
John M. Headrick, Sara Alonso en Joost van Regteren

 
Raimund Schnecking en Dirk Rorich van Volmary praten na met Ben van den Bosch, Tomato Breeding

 
Jouko Narvanmaa van Helle Oy en Per Andersson van Olssons Frö AB waren uit Scandinavië overgekomen


Ekaterina Makarenko en Tomás D. Lomas Cano

Voor meer informatie:
De Ruiter Seeds
Monsanto Holland bv
Leeuwenhoekweg 52
2661CZ Bergschenhoek
(010) 529 22 22
www.deruiterseeds.com
info@deruiterseeds.nl