Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De revolutie van ethyleen absorberende middelen

Over het algemeen is er nog te weinig informatie over ethyleen en over hoe dit natuurlijke hormoon de rijping van groenten en fruit beïnvloedt. "Zelfs in de groenten- en fruitsector kom ik tegen dat in koelcellen allerlei soorten groenten en fruit bij elkaar liggen", vertelt Juan Luís Pedro, directeur van de R&D afdeling van Keepfresh.

Keepfresh is een bedrijf dat oplossingen biedt voor het vers houden van groenten en fruit, om zo voedselverspilling te voorkomen. De ethyleen absorberende middelen vormen het vlaggenschip van dit bedrijf. Ze bestaan uit twee lagen papier met daartussen een ethyleen absorberend middel. Ieder papier is verdeeld in cellen. De grootte en het formaat is daarbij afhankelijk van de wensen van de klant. Het doel is dat 99 % van de oppervlakte van de doos bedekt wordt en dat het papier volledig contact maakt met de groente of het fruit.



"Het absorberende papier is in de afgelopen vijftien jaar een succes gebleken in de groenten- en fruitsector. In de loop van de tijd hebben we aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd. De meest recente verandering kwam voort uit de ontwikkeling van de prijzen op de fruitmarkt, waardoor we zijn gaan proberen kosten te besparen. Hiervoor hebben we het product kleiner gemaakt. De efficiëntie is hetzelfde gebleven, maar het product is betaalbaarder geworden", legt Juan Luís Pedro uit. "We kunnen ervoor zorgen dat het fruit beschermd wordt tegen vluchtige gassen in allerlei soorten omgevingen, waarbij het product werkt als een soort beschermende jas".

Deze maand heeft het bedrijf overeenkomsten gesloten met twee distributeurs in Portugal en vier nieuwe grote distributeurs van verpakkingen in Spanje. Ook worden de Latijns-Amerikaanse markten belangrijker naarmate er distributeurs bijkomen uit Ecuador, Peru, Chili, Mexico en binnenkort ook uit Argentinië.

"Onze klanten in Spanje exporteren citrus en kaki naar Australië, sla en broccoli naar Dubai, meloen naar Shanghai en Hongkong en paprika naar de westelijke kust van de Verenigde Staten. Hoewel de exporteurs onze belangrijkste klanten zijn, zijn het de supermarktketens die het meest profiteren van ons product, aangezien het de commerciële levensduur van het product in de schappen verlengt".

De hoeveelheid van het ethyleen absorberende middel die tussen de Keepfresh papieren zit, hangt af van het product, het gewicht en de afstand die afgelegd moet worden voor het transport. "Het is een product dat aan te passen is, met als doel dat iedere klant datgene koopt dat hij nodig heeft op basis van zijn behoeften en de toegevoegde waarde voor zijn product. Zo hoeft de klant geen geld te verspillen aan iets wat hij niet nodig heeft".

In de afgelopen jaren heeft Keepfresh omgevingsbeheersystemen ontwikkeld voor het elimineren van vaste en gasvormige vluchtige stoffen, waaronder ethyleen, alcoholen en aldehyden, evenals schimmelsporen en schimmels. Deze systemen kunnen door middel van germiciden zorgen voor een schone lucht in alle typen koelcellen.




"In Peru hebben we geweldige resultaten bereikt met de uitgevoerde tests in opslagruimtes voor druiven. We hebben de hoeveelheid SO2 in de ruimte aanzienlijk kunnen verminderen, wat erg belangrijk is voor het behouden van een veilige atmosfeer voor de werknemers die deze ruimtes betreden. Hoge niveaus van SO2 zijn erg gevaarlijk voor de gezondheid, en kunnen zelfs dodelijk zijn. Ook zijn we erin geslaagd om het energieverbruik van de machines te beperken, waardoor we een garantie van 50.000 uur kunnen geven op de motoren en een levenslange garantie op de roestvrijstalen behuizingen", zegt Juan Luís Pedro.

"Er zijn veel bedrijven die zich hiermee bezig houden, daarom proberen wij iets anders te bieden. We exploiteren onze eigen merken: de materialen, elektrische installaties, engineering en machinerie die we gebruiken voor het maken van onze producten, dit alles wordt door ons zelf ontwikkeld. Dat stelt ons in staat onafhankelijk te zijn en om het proces meer efficiënt te kunnen controleren", besluit hij.

Voor meer informatie:
Juan Luis Pedro Sánchez
KEEPFRESH
Tel.: (+34) 918816675
direccion@keepfresh.eu
www.keepfresh.eu
Publicatiedatum: