Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl België stopt met verkoop plastic tasjes

Lidl stopt na de zomer met de verkoop van niet duurzame plastic draagtassen in zijn Belgische vestigingen. De supermarktketen zal enkel nog duurzame alternatieven verkopen aan de kassa. De maatregel is in ons land goed voor een besparing van 200 ton plastic per jaar. "We willen hiermee een voorbeeld stellen," zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl Belgiƫ.

Klanten kunnen nu nog voor 10 eurocent een plastic zak kopen aan de kassa, maar na de zomer wil Lidl de plastic zak dus bannen. De duurzame alternatieven blijven wel bestaan, waaronder een suikerrieten tas, een stevige big shopper en een stoffen Fairtade zak. De supermarktketen zal dankzij dit initiatief jaarlijks zo'n 200 ton plastic besparen.
 
Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl Belgiƫ: "We hebben onszelf een ambitieuze doelstelling opgelegd voor plasticreductie en deze plastic draagtassen passen daardoor niet langer in onze toekomstvisie. We willen een voorbeeld stellen door milieubesparende maatregelen te treffen, die onze klimaatimpact moeten beperken."

Doelstelling: 20 procent minder plastics en 100% recycleerbare plastics
De maatregel past in een ruimere strategie van Lidl om het eigen plasticverbruik structureel en drastisch te verlagen. De retailer wil tegen 2025 minstens 20 procent minder plastics verbruiken.
Lidl beoogt ook dat alle kunststofverpakkingen van zijn huismerken tegen 2025 100 procent recycleerbaar zijn. Die maken nu 90 procent uit van het totale productaanbod. Dat streefdoel ligt in lijn met de recent aangekondigde Europese kunststofstrategie van de Europese Commissie.
 
Philippe Weiler: "Een milieuvriendelijke bedrijfsvoering nastreven, is al geruime tijd een van onze prioriteiten. In nauw overleg met leveranciers bedenken we manieren om plastic zoveel mogelijk te reduceren. En Lidl biedt ook al een heel aantal producten in bulk aan, vooral groenten en fruit. Natuurlijk, door concrete cijfers en doelstellingen te koppelen aan die ecologische aanpak, heb je een extra stimulans om het nog beter te doen."
Publicatiedatum: