Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Handelaren steunen gezamenlijk nieuw ontwerp voor toekomst

"Groothandelsmarkt Berlijn zou veel meer divers kunnen zijn"

De belangengroep IG LFC Berlin op de groothandelsmarkt in Berlijn wordt over het algemeen met enthousiasme bezien door de daar gevestigde bedrijven. De verkopers hebben uiteindelijk het gevoel dat een grote verbouwing en modernisering van de markt in de toekomst kan plaatsvinden. Dit standpunt werd helder na een kleinschalig onderzoek door FreshPlaza onder de lokale retailbedrijven. 

Thomas Franz - eigenaar van de gelijknamige fruithandel – noemt de herstructurering van de groothandelsmarkt 'een belangrijke en nodige stap'. "Wat we nu hebben, is niet houdbaar. Onze vorige verhuurder, BGM, was niet erg gemoeid met de belangen van de verkopers, maar vooral geïnteresseerd in de jaarlijkse winst. Maar de omstandigheden zijn de afgelopen jaren verslechterd. Een voorbeeld daarvan is dat groothandelaren geen toegekende parkeerruimte meer hebben, zoals voorheen wel het geval was. Dat is natuurlijk catastrofaal wanneer je hier zaken moet doen. De nieuwe verhuurder heeft echter al aangekondigd dat er een verdubbeling of zelfs verdriedubbeling van de huurbedragen aan gaat komen. Vleesbedrijven die gebruikmaken van een grote oppervlakte gaan hierdoor kapot. Ik ben ook een huurder in de vleeshal, omdat we onze convenience producten hier klaarmaken. Maar dit zijn natuurlijk dramatische omstandigheden."


Afwisselend productassortiment
Aanvullend op gewenste veranderingen ten aanzien van de administratieve opzet en de toekomstige huurprijzen zouden de promotie en het productassortiment, evenals de promotie daarvan, zover mogelijk uitgebreid moeten worden. Franz: "De groothandelsmarkt zou veel diverser kunnen zijn. We hebben een bedrijf in het Kreuzberg district waar delicatessen geproduceerd worden op een paar honderd vierkante meter. Bedrijven zoals deze zijn veel te beperkt door de omvang van de huidige hallen, terwijl we graag zouden zien dat deze bedrijven veel meer ruimte geboden zou kunnen worden, zodat ze verder kunnen ontwikkelen. Dat betekent dat we op de productievloeren graag jonge bedrijven en startups wat units zouden willen bieden, zodat innovatie en modern vakmanschap rond vers voedsel zich hier zouden kunnen ontwikkelen, bij ons. Daarbij zouden we graag nieuwe concepten creëren, zoals een open huis voor de lokale restauranthouders waar je de producten direct kunt bezien."

Luca Pellegrini - eigenaar van Freshness From Italy UG deelt grotendeels dezelfde mening. "Voor zover ik weet, zijn er nog steeds veel verzoeken van nieuwe handelaren die ruimte willen huren. Desondanks is er op dit moment weinig afwisseling in de fruithal. Hoe dan ook zou een reorganisatie een stap vooruit zijn. De markt van de toekomst zou in mijn ogen veel meer avontuurlijk moeten zijn, zoals bijvoorbeeld de Rungis Grand Market in Parijs. Ik leef echt voor m'n werk. Als iedereen dat nou eens zou doen, zou het echt een grote verandering betekenen."

Manieren om te verbeteren
Björn Weihe van het bedrijf met dezelfde naam is al decennialang lid van de fruitmarkt coöperatie. Dat is de vereniging van fruithandelaren waar de belangengroep uit voortgekomen is. "Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de groothandelsmarkt al best gevarieerd is, maar er zijn nog steeds mogelijkheden voor verbetering. Teveel inwoners van Berlijn kennen de groothandelsmarkt in het geheel niet." Ten aanzien van de voorstellen voor reorganisatie wijst hij eveneens op de toestand in de vleeshal. "De fruithal is 10 jaar geleden redelijk goed gestructureerd, maar op de vleesmarkt zijn de problemen veel groter. Daarom ben ik benieuwd hoe de beleidsmakers dit gaan oppakken en ik hoop dat de mensen op een bepaalde manier de zaken weer op het juiste spoor weten te brengen."

Voor meer informatie:
Alfred Franz - Import, Großhandel & Lieferservice
Inhaber: Thomas Franz  
Fruchthof Berlin
fon: +49 (0) 30 396021-0
fax: +49 (0) 30 396021-30


Freshness Fromitaly U.G.
Inh. Luca Pellegrini
Fruchthof Berlin
Fon. +49 3041992319 
Fax. 00493041992938


WEIHE GmbH
Inh. Björn Weihe
Fruchthof Berlin
Telefon: (030) 39 89 0-0
Fax: (030) 39 89 0-200