Onder het nieuwe merk 'Cape Orange' levert het Dronter handelshuis Q-cape voortaan haar in Zuid-Afrika geteelde biologische pompoenen. Daarmee wil het bedrijf zich onderscheiden op de Europese markt voor biologische producten.
Vorig jaar introduceerde Q-cape de eerste in Zuid Afrika geteelde biologisch pompoenen op de Europese markt. Afnemers zijn vooral de retail versmarkt, groothandel, catering en gastronomie. "Het zijn mooi volgroeide pompoenen die dankzij het unieke teeltklimaat lekker zoet en daarmee erg smaakvol zijn", verklaart directeur Leo Stoker de populariteit van het product. "Wij kunnen over langere tijd een stabiele kwaliteit bieden, wat met de Europese teelt niet lukt."
Get a taste of the Organic Cape
De vraag naar dit veelzijdig te gebruiken product bleek verrassend groot, vooral in Duitsland. Om herkenbaar en onderscheidend in de afzetmarkt te blijven, ontwikkelde Q-cape voor haar biologische pompoenen de eigen merknaam 'Cape Orange', verwijzend naar de frisse kleur van het product. Het ontwerp van het beeldmerk en de verpakking is gebaseerd op de Zuid-Afrikaanse cultuur. Aanvullend wordt ook de pay-off 'Get a taste of the Organic Cape' ingezet. "De stap naar een eigen merklijn met een herkenbaar gezicht is nodig om ons nog nadrukkelijker positioneren tussen het andere aanbod pompoenen", aldus Stoker.
Verantwoord en eerlijk geteeld
Q-cape begeleidt de telers in Zuid Afrika ter plaatse om een verantwoord product in huis te halen. Zo zijn de pompoenen allemaal biogecertificeerd. Eenmaal geleverd in Nederland verzorgt het handelshuis het wassen, sorteren en verpakken. Voordeel van levering uit Zuid-Afrika ten opzichte van levering uit andere werelddelen is dat de transporttijd met gelijke omstandigheden korter is. Dat sluit weer aan bij het streven van Q-cape naar een zo duurzaam mogelijke teelt van biologische gewassen.