Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Kleur en smaak compenseren voor uiterlijk
Toenemende vraag naar oude tomatenrassen in Noord-Amerika
Net als bij veel andere handelswaren komt het tomatenseizoen tegenwoordig nooit echt tot een einde. Het verplaatst zich van streek tot streek - of land - en tomaten zijn zo 365 dagen per jaar beschikbaar voor consumenten, zowel biologisch als conventioneel geteeld.
De tomatencategorie is zeer divers en er is een tomaat voor ieder gebruik en iedere consument, van kook-, vlees- tot snacktomaten. "De categorie pruimtomaten blijft groeien, zowel conventioneel als biologisch en geel en rood," vertelt Davy Murray. "En oude tomatenrassen maken een comeback door hun diversiteit, smaak en kleuren," voegt hij toe. Op de markt is dan ook een toenemende vraag naar deze oude variëteiten. Op dit moment worden de tomaten gehaald uit Culiacán in Mexico en uit Californië. Murray zegt dat de voorraad goed is en dat de kwaliteit van de tomaten uitstekend is. "De laatste 18 maanden is het weer erg goed geweest voor de tomatenteelt."
Kleur en smaak compenseren voor uiterlijk
Hoewel de oudere tomatenvariëteiten een uitstekende smaak hebben, maakt hun uiterlijk het soms lastig om de producten te verkopen, vertelt hij. "De uitdaging is om de tomaten zo te produceren dat ze er ook aantrekkelijk uit zien," legt hij uit. "Hun uiterlijk is dan misschien nog niet zo mooi als die van de rode ronde tomaat, maar ik denk dat andere kenmerken als de kleur en smaak dit zeker compenseren."
Tomatenvariëteiten worden net als bessen en spruiten geproduceerd door middel van een gecontroleerd groeiprogramma. "We werken met een model dat de consument moet aantrekken. Onze strategie is niet 'als je het product maar hebt verkoopt het wel', maar 'voldoe aan de consumentenvraag om producten te verkopen," vertelt Murray. Hij vergelijkt het proces met dat in een fabriek; ze telen alleen de producten waar vraag naar is, wat bovendien helpt om voedselverspilling tegen te gaan.
Amalia Zimmerman-Lommel zegt dat in het huidige sociale en politieke milieu het bedrijf hun arbeiders helpt om voor zichzelf op te kunnen komen. "Onze teamleden staan sterk. Ze krijgen onderwijs om meer te leren over hun rechten en plichten," vertelt ze. Arbeiders kunnen aan de bel trekken als er iets is zonder dat ze bang hoeven te zijn voor vergelding. "Onze arbeider maken deel uit van de leveringsketen en begrijpen dat ze verplichtingen hebben naar de consument, maar ook dat ze het recht hebben om met respect te worden behandeld."