Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Implementatie papierloos werken

Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag

Tholen - De haven van Antwerpen heeft 9.969036 ton aan bevroren en beperkt houdbare goederen overgeslagen in 2017. Dat is een groei van 7,5% vergeleken met 2016. "We zijn er nog niet helemaal, volgend jaar willen we de 10 miljoen voorbij", zei Maartje Driessen, business development manager persibeles van de Port of Antwerp tijdens het persontbijt op de Fruit Logistica. De haven gaat daarom investeren in infrastructuur, opslag en innovatieve oplossingen voor logistieke en automatiseringsvraagstukken.


De persconferentie van Port of Antwerp

De groei van het aantal verhandelde bevroren en bepekt houdbare goederen is onder andere te danken aan betere verbindingen met West Africa (Kameroen, Ivoorkust, Ghana en Marokko), Latijns Amerika (Ecuador, Chili en Peru). Daarnaast is de Levante Express van MSC verbeterd door een directe verbinding met Beiroet, Turkije en Italiƫ. Richting het binnenland van Belgiƫ zijn er binnenvaart verbindingen ontwikkeld.

Door de gespecialiseerde faciliteiten is Antwerpen is de grootste haven voor beperkt houdbare goederen. Er is 2 miljoen m3 aan koelopslag, 6,9 miljoen m2 aan overdekte opslag en er zijn 8000 reefer aansluitingen. Daarnaast zijn er faciliteiten voor kwaliteitscontrole, verpakken, rijpen, douane, voedselveiligheid en transport.

Luik Natie heeft aangekondigd haar huidige capaciteit verder uit te breiden met 22.000 m2 aan laadruimte, primair bedoeld voor bananen. "We investeren ook in de uitsorteerzone omdat de controlezone meer ruimte vraagt", vertellen Johan Cailliez, Steven Beuselinck en Stefaan Verhelst van Luik Natie die ook op het persontbijt aanwezig waren.


Johan Cailliez, Stefaan Verhelst en Steven Beuselinck van Luik Natie

Bedrijven in de haven zetten verder in op duurzaamheid. Luik Natie heeft de ambitie om in de toekomst 100% duurzaam te zijn. "Retailers vinden dat steeds belangrijker", ervaren de heren van Luik Natie. Veel bedrijven op en rond de haven maken gebruik van de biovergister waarin afgekeurd fruit en groenten worden omgezet in biologische mest en biogas waarmee elektriciteit wordt opgewekt. "Hiermee kunnen bedrijven hun bedrijfsvoering meer circulair maken. 20 % van de omgezette organische massa gebruiken we voor onze eigen site, de rest gaat het net op en is met 7,5MWatt voldoende voor 20.000 gezinnen", vertelt Ben Leroy van Group Op de Beeck.


Steven van Biesbroek van NileDutch en Kris Ongehena van Foodcareplus

Technologie en automatisering krijgen een steeds belangrijker rol. Douane faciliteiten kunnen in 2018 volledig met behulp van digitale certificaten worden afgehandeld, wat papieren dossiers overbodig maakt. EU gaat dat via wetgeving in 2018 mogelijk maken waarna er in Antwerpen snel op overgestapt kan worden. De haven heeft er in een pilot project in 2017 van bananenimporteur Dole al goede ervaringen bij opgedaan. Ook zijn er ontwikkelingen om blockchain-technologie in de keten te implementeren en is het mogelijk om de lading tijdens transport te volgen via Remote Data Monitoring.


Ben Leroy en Luuk de Bruin van Group Op de Beeck





Maartje Driessen laat het track & trace apparaat van Emerson zien dat in real time data over de lading naar de klant zendt