Klik hier voor de fotoreportage van Belgische standhouders
Ook veredelaars presenteren zich uitgebreid op de beurs en pakken over het algemeen flink uit. Daarbij wordt immer gezocht naar de combinatie minimaal gelijk aan productie dan het standaardras en daarna onderscheid op smaak, arbeid, houdbaarheid en presentatie.
Met een nieuwe hal kwam er meer ruimte voor Latijns-Amerikaanse landen, wat terug te zien was in het aantal nieuwe bedrijven, en verhuisden de Zuid-Afrikaanse standhouders naar deze hal. Het grote aantal hallen resulteert echter ook in een wisselende stemming. Niet elke hal trekt evenveel bezoekers en waar in bijvoorbeeld hal 25 opstoppingen ontstaan in het gangpad, kun je in de City Cube of hal 7.1 in relatiever rust rondlopen.
De groei van de beurs wordt niet door iedereen als positief ervaren. Het netwerk van hallen kan verwarrend zijn en er wordt gepleit voor een betere informatievoorziening over de kortste routes tussen hallen. Er gaan stemmen op voor informatie op de vloer en grotere plattegronden om de navigatie door de hallen te verbeteren, maar dat is aan de beursorganisatie om op te pakken.
De beurs in Berlijn trekt aanzienlijk minder Spaanse bezoekers dan de Spaanse tegenhanger Fruit Attraction, die jaarlijks in het najaar in Madrid georganiseerd wordt. Dat heeft niet alleen te maken met de kortere reistijd naar de Spaanse hoofdstad voor de telers en handelaren op het Iberisch schiereiland, ook seizoensmatig is het een aantrekkelijke beurs. De Spaanse seizoenen staan dan op het punt van beginnen, terwijl in februari het seizoen al een eind gevorderd is.
China: van exporteur naar importeur
De Chinese delegatie bestond uit 80 bedrijven, verspreid over meerdere hallen. Het overgrote deel van de exposanten zijn exporteurs. Traditioneel zijn de Chinese bedrijven sterk in de export van gember, knoflook, pomelo en ander citrus, appelen en peren. Waar tijdens de Fruit Logistica in Hong Kong het aantal Chinese standhouders verdubbelde, is dat in Berlijn niet het geval. Wel werden enkele nieuwe producten geïntroduceerd, waaronder Chinese kiwi's, mango's uit Sanya in Zuid-Hainan en rode pitahaja.
Een tweede trend tekent zich af; het land verandert van een exporteur naar een importeur. Deze trend is ook in andere sectoren zichtbaar. De eerste van twee grote Chinese bedrijven die traditioneel een exporteur was, keert zich meer naar de Chinese markt en verandert naar importeur. Een grote importeur investeert in de binnenlandse teelt voor de lokale markt.
Ook de Chinese technologie is met een opmars bezig. Een leverancier van sorteermachines groeit snel dankzij orders uit Zuid-Afrika en het Middellandse Zeegebied. Ook de leveranciers van verschillende data- en temperatuurloggers van Chinese origine nemen in aantal toe. Ten slotte was ook de eerste associatie uit China aanwezig: Hebei Produce Association. Deze associaties zijn doorgaans niet internationaal zichtbaar.
De stemming onder de Chinese bedrijven was positief. Vaak wordt een beursbezoek gecombineerd met een bezoek aan Europa. Naast het ontmoeten van oude bekenden in de handel, waren vooral de bedrijven die nieuwe producten presenteerden positief over de nieuwe contacten die opgedaan werden.
Latijns-Amerika zet in op Europa
Latijns-Amerikaanse landen hebben steeds meer interesse om naar Europa te exporteren. Bedrijven die al exporteerden naar Europa willen het volume graag laten stijgen. Gevlogen ananas is een nieuwe trend die meelift op de vraag naar ready-to-eat in verschillende Europese markten.
Ecuador, Colombia en Guatemala hadden overduidelijk een grotere stand dit jaar en een grotere aanwezigheid. In de nieuwe hal 26 waren ook Honduras, Panama en de Dominicaanse Republiek te vinden. Elk jaar zijn er nieuwe bedrijven uit Latijns-Amerika die de beurs bezoeken.
Qua drukte was het echt topdrukte op woensdag en donderdag. Voornamelijk in hal 25, die bekend staat als de Latijns-Amerikaanse hal, waren de gangpaden op sommige momenten zo vol dat er sprake was van filevorming. De sfeer onder de exposanten was over het algemeen positief. Zeker door de drukte, maar ook door de vraag naar de producten. Vanuit verschillende hoeken werden ook zorgen geuit, bijvoorbeeld over het Mexicaanse aspergeseizoen. Dat is in volle gang, maar verloopt niet goed. Sommige bananenexporteurs vertellen over de lastige situatie op de bananenmarkt doordat er gewoon geen product is om te leveren.
Italië: extreme rust op vrijdag na topdrukte op woensdag
In het algemeen signaleren de Italiaanse bedrijven een groei van een evenement dat op het eerste oog nauwelijks kon groeien. Fruit Logistica blijft voor deze bedrijven dé beurs. Italië is na Spanje de grootste exporteur voor Duitsland. Waar de eerste dag druk was voor de Italiaanse standhouders, was de vrijdag extreem rustig. Onder de standhouders was veel oog voor innovatie en er waren opvallend veel nieuwe (jonge) gezichten in de sector.
Franse bedrijven willen extra beursdag
De Eiffeltoren van groenten en fruit liet er geen twijfel over bestaan: hal 22 was het domein van de Franse bedrijven. In de hal was genoeg te beleven. De door Business France georganiseerde bijeenkomsten trokken veel bekijks en ook in de meeste andere stands bleven geïnteresseerden toestromen. Star Fruits vierde haar 50-jarig bestaan en verraste relaties met een feestelijk hapje en drankje. Ook kiwiproducent Sikig bestaat dit jaar een halve eeuw. Dit jaar was er vooral een grote rol weggelegd voor aardappelen en appels. Uiteraard was ook de hard groeiende Franse biosector goed vertegenwoordigd. Enkele Franse bedrijven pleiten voor een extra beursdag op dinsdag.
Duitsland: convenience, biologisch en lokaal
Onder de meer dan 300 Duitse standhouders bevonden zich veel handelsbedrijven, teeltcoöperaties en gespecialiseerde toeleveranciers (o.a. in machinebouw, verpakkingen, zaadgoed enz.). Duurzaamheid, convenience en lokaal product zijn de drie trends die de Duitse bedrijven aan elkaar verbinden. De duidelijke groei van het bio-aanbod hangt hier nauw mee samen, zoals de grote interesse voor de aanwezige biostands bevestigde. De Duitse standhouders centraliseerden zich met name in hal 20 en 21, die ze deelden met handelsbedrijven uit Hongarije en Oostenrijk. Het graspapier van het Duitse verpakkingsbedrijf Scheufelen was genomineerd voor de Innovation Award. Ook verpakkingsproducent Weber GmbH was met hun levensmiddelzakken uit 90% composteerbaar papier een opvallende verschijning.
Ook het convenience-aanbod groeit snel. Het assortiment, waaronder aardappelproducten, fruitmixen en gesneden groenten, zal naar verwachting ook in de komende jaren behoorlijk uitbreiden. Deze focus op tijd- en kostenbesparing vertaalt zich echter ook in de gestage opkomst van snackproducten. Dat was terug te zien in een veelvoud aan mini-groenten en snackproducten. Een voorbeeld hiervan zijn de kokoschips van startup-bedrijf PookSpaFoods, die op de laatste beursdag nog eens extra in de spotlights werden gezet met de Innovation Award.
Lokaal product en de ecologische balans zijn ook belangrijk in Duitsland. Bij de gemeenschapsstand van Bayerische Kartoffel kwamen deze twee speerpunten mooi samen in een aanbod van biologische rassen en lokaal geteelde producten. Ook het telersgenootschap VEOS (Oost-Duitsland), VOG en Evelina (Zuid-Tirol), evenals de OGS Steiermark (Oostenrijk) oogstten veel interesse door de nadruk te leggen op de lokale herkomst. De presentie van BioTropic GmbH en Lehmann Natur laat zien dat de ecologische productie ook bij het verhandelen van importproducten van belang is.
Gezond snacken uit Oost-Europa
Ook bij de bedrijven uit Oost-Europa lag de nadruk op de gezonde snacks. Poolse en Azerbeidzjaanse bedrijven toonden verse en gedroogde groenten en fruit als snack. Een Pools bedrijf presenteerde 'snack tubes' gevuld met cherrytomaten, zachtfruit en druiven. Daarnaast werden gedroogde boerenkool, tomaat, appel, mango en rode biet gepresenteerd. Vanuit Azerbeidzjan werd dit assortiment aangevuld met gedroogde kaki, dat gepresenteerd werd in een luxe verpakking.
De Poolse bedrijven vierden hun tienjarig jubileum waarin ze aanwezig zijn op de beurs. Op woensdag werd na de beursdag het glas geheven op dit jubileum. Nieuwkomer Oekraïne was voor het eerst aanwezig met een stand waarop meer dan twintig bedrijven vertegenwoordigd waren. Met appelen, blauwe bessen en steenfruit probeert het land een volgende stap te zetten op de internationale markt.
Klik hier voor de fotoreportage van Italiaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Duitse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van internationale standhouders