Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chinees startte met import uit Nederland en teelt nu zelf op grote schaal witlof

Witlofafzet in China groeit

"In de afgelopen jaren is in China zowel de levensstandaard verbeterd als het gemiddelde inkomen gestegen. Als gevolg hiervan is het consumentengedrag aan het veranderen. Mensen letten meer op gezonde voeding. Nadat we grondig de vraag van de consument naar kwalitatief hoogwaardige producten hadden onderzocht, begonnen we in 2014 met de import van witlof vanuit Nederland. Daarna begonnen we in teeltruimtes op grote schaal witlof te telen, waarbij we bewust geen gebruik maakten van gewasbeschermingsmiddelen of kunstmest. We telen de witlof met zachte hand," zegt Liu Xiujun van Hebei Lianxing Jiayao Agricultural Technology.


Thee op basis van witlof


Witlof met bitterzoete smaak

"Chinese consumenten hebben in de laatste drie jaar witlof steeds beter leren kennen. Onze omzet neemt geleidelijk toe, wat met name in 2017 goed te zien was. Onze witlof had in dat jaar een maandelijks omzet van meer dan 10.000 kg, wat een significante toename is in vergelijking met 2016. In de tweede helft van 2017 deed de situatie zich voor dat de vraag duidelijk groter was dan het aanbod. Tegelijkertijd begon ook de prijs op de markt geleidelijk te stijgen."


Witlof-thee in cadeauverpakking

"Er zijn drie redenen voor de toename in omzet van onze witlof. Ten eerste is het huidige areaal voor deze groente beperkt. Wij zijn het enige Chinese bedrijf dat het hele jaarrond witlof kan telen. Concurrerende bedrijven zijn vooral kleine telers. Ten tweede ontwikkelt de markt zich en breidt deze uit. Consumenten raken steeds beter op de hoogte van deze groente, die wat bitter en een beetje zoet smaakt. Zodoende is de consument zich steeds meer bewust van de gezondheidsvoordelen van witlof. Ten derde introduceerden we in 2017 thee op basis van witlof, die op de markt goed werd ontvangen. We hebben hierdoor de witlofsector effectief uit weten te breiden en meer omzet met witlof kunnen genereren."


Witlofbladeren

"Op dit moment levert ons bedrijf witlof vooral via groothandelaren. De witlof en de producten op basis hiervan belanden op deze manier bij supermarkten in het hogere marktsegment en bij cadeauwinkels in steden als Beijing, Shandong, Hebei en Chengdu. De manier waarop witlof in China wordt geconsumeerd, verschilt met die van westelijke landen, waar witlof met name in salades wordt verwerkt. In het noorden van China wordt witlof voornamelijk gegeten door deze in saus te dippen. In de aanloop naar het Chinese lentefestival merken we doorgaans een hoge piek in de omzet van witlof die als cadeau is verpakt. Op deze manier past de witlof goed bij deze feestdagen, waarin Chinese consumenten cadeaus voor vrienden en familie kopen. Tot nu toe zijn er op voorhand meer dan 2.000 cadeausets besteld."

Liu Xiujun
Hebei Lianxing Jiayao Agricultural Technology Co., Ltd.
Company telephone +86 1803 2088 666
E-mail address 1061516587@qq.com
Publicatiedatum: